Koordinater  semestern 2015

Koordinaterna till ställplatserna och campingen

Walsrode N 52 53 4,9 E 9 35 48,4

Laboe N 54 24 39,94 E 10 13 58,18

Grossenbrode N 54 21 40 E 11 05 05

Laboe – Utvälinge

15071109:30 15° växlande molnighet. Efter frukost vandrar vi ner till havet med riktning mot hamnen. Sträckan är lätt att gå genom en fin strandpromenad. 13:00 lämnar vi Laboe och kör i riktning Heiligenhafen. Vi vet att den gamla ställplatsen är stängd men enligt tidigare skyltar så ska det finnas en parkeringsplats strax intill den gamla utan någon service. Tyvärr så de tagit bort skylten för husbilar på den nya parkeringen och hänvisar istället till en ny ställplats längst bort vid Binnensee på strandsidan. Detta innebär att det är ca 2 km att gå om man vill vandra in till byn. Då detta inte är aktuellt för oss så kör vi vidare mot Grossenbrode som ligger bara 5 km norrut. Vi får bara hoppas på att den arbetsgrupp som finns i Heiligenhafen har framgång i sitt arbete med att ordna en ny ställplats på rimligt avstånd från byn.

Grossenbrode

Ställplatsen strax före campingen i Grossenbrode visar sig vara ett trevligt ställe. Just nu är priset 14 euro per natt och då ingår el. Efter att vi hittat en fin plats så vandrar vi ner till stranden där det är fest med karuseller, öl och grillat. Trots allt som lockade så väljer vi att gå tillbaka till husbilen för lite mat och vila. Helt plötsligt så knackar det på dörren och det visar sig vara Bengt och Annette, bekanta hemifrån som var på väg till Normandie på semester. En trevlig kväll får ett trevligt slut med ett rejält fyrverkeri nerifrån festen vid stranden.

150712

09:30 18° molnigt.

Efter en långfrukost så vandrar vi iväg för att titta lite mer på byn. Strandpromenaden bort mot hamnen är en trevlig sträcka. Efter en lång promenad så bestämmer vi oss för att äta middag på en av restaurangerna nere vid stranden som har en lunchmeny till ett vettigt pris. Det är oftast billigare att äta under lunchtid än på kvällen. Väl tillbaka i husbilen så blir det en lugn, slö eftermiddag, en typisk semestereftermiddag.

I väntan på maten.

150713

Efter frukost och en titt på väderprognosen så bestämmer vi oss för att köra hem. Efter nästan fem veckors resa så är det lockande nu när man är så nära. Innan vi tar båten över till Danmark så blir det tankning av disel och gas men även lite andra trevliga inköp gjordes. Förråden där hemma har varit ganska tomma en tid så det får plats lite nytt.

Tyvärr så gick resan hemman inte så smidigt som vi hade förväntat oss, fyra timmars väntan på färjan i Puttgarden. En av de fyra färjorna som trafikerar Rödby-Puttgarden hade gått sönder. Väl ombord så fick vi en fin överfart. Med solsken och svaga vindar så kunde vi sitta ute på det översta däcket. Fiskmåsarna följde med båten seglade i luften med hjälp av luftströmmarna från båten vilket såg väldigt härligt ut.

Färden genom Danmark och de sista tio milen i Sverige flöt på bra så vid 20:30 var vi hemma i Utvälinge. Det är alltid lika skönt att komma hem men i år blev vi extra glada då trädgården stod i full blom. De flesta år som vi varit i väg så har det mesta i trädgården blommat över tills vi kommit hem men ”tack vare” den kalla sommaren så blommade det för fullt.

Sverige

Om vi ska sammanfatta årets semesterresa så kan vi inte vara mer nöjda. Sol från en klarblå himmel, värme, fina bad, trevligt sällskap och god mat. Totalt så körde vi 507,4 mil.

Om vi får som vi vill så blir det en ny resa om elva månader. Vart hän? Det avslöjar vi då.

Varma semesterhälsningar till er alla från

Ann-Louise och Per

Narbonne Plage, Frankrike – Laboe, Tyskland

150630

08:30 23° växlande molnighet.

Vid 10:30 lämnar vi campingen mot nya mål. Vi kör i riktning söderut mot Nabonne Plage där vi ska möta Hasse och Gisela från Kinna. Framåt kvällen så känns det riktigt kyligt med ”bara” 25° och blåst. Luften är betydligt fuktigare här än vad vi har träffat på tidigare.

150701

08:30 23° klarblå himmel.

Efter frukost promenerar vi in till byn. Att vandra längs en fin strand med solen och vinden som sällskap kan man inte klaga på. Inne i byn så möter vi upp Hasse och Gisela som tog cyklarna till byn. Efter lite shopping och vätske-påfyllning så fick det bli lunch på en trevlig uteservering. Dagen fortsatte i trevligt sällskap, alltid lika kul att träffa Hasse och Gisela.

Hasse, Gisela och Ann-Louise i Narbonne Plage

150702

07:30 25° klarblå himmel inbäddad i lite dis.

Runt 10 så säger vi på återseende till Hasse och Gisela för att köra ytterligare några mil mot spanska gränsen. Flertalet människor som vi mött har pratat varmt om Leucate och Leucate Plage så detta vill vi se. Väl framme så väljer vi ställplatsen i Leucate Plage som ligger granne med stranden i utkanten av byn. Temperaturen har stigit till 27° och det mulnar på. Efter lunch så tar vi en promenad i byn. Sällan har vi väl varit i en mer öde by, en och en annan bil kom körande. Det enda stället som det rörde sig på var på stranden. Inte en by i vår smak.

Leucate Plage

150703

08:30 25° klarblå himmel.

Efter frukost så bestämmer vi oss för att börja köra norrut. Väderrapporter spår att det ska bli betydligt varmare och fuktigare de närmaste dagarna. Pga av förkylning så blir det ändå inget badande de närmaste dagarna. För att det ska gå lite snabbare så väljer vi motorvägen ända bort till Nîmes. Detta kostade 17,40 euro. Vår plan är att komma upp i bergen för att få lindring i värmen. Tji fick vi, vid Nîmes visade termometern 40°. Precis lagom när termometer stiger så lägger bilens AC av och börjar köra in full värme, ve och fasa. Tack och lov så hjälper det att stanna och slå av tändningen, där efter så går den hur bra som helst. Efter Nîmes så väljer vi mindre vägar. Vi siktade på att äntligen få se Pont du Gard men fick lägga dess planer på framtiden då det var en promenad på ca 20 minuter i 40° hetta. Vi fortsatte istället i nordöstlig riktning via Grignan för att se på Lavendel och via Nyons som är olivernas hemvist.

Lavendelfält

Vid Serres vände vi norrut. Väl framme vid dagens mål Treffort, en liten by med en fin ställplats precis in till en sjö så visade termometern 42°. På kvällen när mörkret sänkte sig över ställplatsen så blev det en sådan sommarkväll som man brukar drömma om, ljumma sammetslena vindar, inga mygg, bara helt underbart.

Treffort

150704

09:00 27° klarblå himmel.

Återigen lovas det en varm dag. Vi kom iväg runt kl 11 och redan då hade det blivit 32°. Den som uppfann AC till bilar borde få Nobelpriset. Återigen väljer vi att ta motorvägen en sträcka, från Treffort till strax ovanför Grenoble, kostade 5,20 euro.

Vi kör oss sakta uppåt Alsace. Via Bordatlasen så hittar vi en ställplats i Baume-Les-Dames, ligger mellan Besancon och Belfort. Precis när vi ska checka in på ställplatsen så kommer det en annan svensk husbil och tipsar om campingen som ligger ytterligare 200 meter bort, marginellt dyrare men med servicehus och bra platser. Detta gör att vi väljer campingen i stället. Det är fortfarande varm, 39° men vi är tacksamma att det inte är som tidigare idag, 45°.

VARMT 45,1° ute.

150705

08:30 28° klarblå himmel.

Efter att vi tankat så fortsätter vår färd mot Alsace. Vägen följer floden Doubs, mycket vackert. I boken som vi har, ”Första klass reseguider Frankrike” så har vi läst om att Colmar har en mycket vacker stadsdel som ligger längs kanalen, Lilla Venedig. Tyvärr är det inte så lätt att parkera en stor husbil var som helst. Det finns speciella husbilsparkeringar, tre stycken, i Colmar men med drygt 40-gradig värme så lockar det inte till några längre promenader så även detta lägger vi på framtid projekt. Vi kör i stället till Kaysersberg som vi vet har en bra ställplats. När vi stannar så visar termometern 42° så promenaden in i den vackra byn får vänta till senare ikväll. Med hjälp av vatten och ännu mer vatten, både utanpå kroppen och i, så klarar vi eftermiddagen. På kvällen när det har svalnat av något så går vi in i denna vackra by. Många gamla korsvirkeshus och ett vattendrag som rinner genom byn bl.a. in under en del av husen. Vid sängdags så är det fortfarande varmt, 22:30 30°.

skönt med vattensvalka när det är 42°

Storkar

Kaysersberg

150706

09:00 24° mulet.

När vi lämnar Kaysersberg vid 10:30 så har molnen skingrats, återigen en fin dag och förhoppningsvis inte så varm.

Vi följer Vin de route upp till Riquewihr. Innanför en gammal försvarsmur så ligger den gamla delen av byn, vackert och väl värt ett besök.

Riquewihr

Färden går vidare upp till Rosheim för att försöka hitta en butik som vi har köpt tarte i, en gång för längesen. Efter lite letande så hittade vi butiken men ingen tarte. Genom åren som vi har kört i olika vindistrikt så har vi lärt oss att det är dyrt att köpa vin direkt hos tillverkarna. Det är bättre att leta hos t.ex. Lidl och andra stora butiker. Där hittar man lokala viner till betydligt bättre priser.

Efter lunch så styr vi norrut mot nästa mål, Moseldalen. Vid 18:00 kommer vi till ställplatsen i Klüsserath. Vi har varit här ett flertal gånger tidigare, priset är nu 6,50 euro per natt.

Klüsserath

150707

10:00 22° klarblå himmel.

Efter frukost så kommer scootern fram, vi kör till Bernkastel-Kues, en by som vi tidigare bara passerat. Att uppleva naturen från husbilen är helt OK, utsikten är bra då man sitter högt men att uppleva naturen från scootern är något helt annat. Den kommer så nära, alla dofter blir starkare på både gott och ont. Efter att vi parkerat scooter så vandrar vi in i den gamla delen av byn. Väldigt fint med alla sina gamla korsvirkeshus. Även om det inte är så varmt idag bara 30°, så smakar en kall öl gott på en uteservering. Efter ytterligare promenerande så avnjöt vi årets första käse-skinken im brot (nästan som leberkäse men bättre), förhoppningsvis inte den sista. Under färden tillbaka till husbilen så började det regna lite men vi klarade oss bra. Lite senare så blev det mer regn och lite åska, det rensade luften och det var skönt.

God öl i Bernkastel-Kues

Bernkastel-Kues

Vinkelrätt i Bernkastel-Kues

150708

08:30 16° växlande molnighet.

Idag går färden vidare längs Mosel. Tanken var att vi skulle stanna vid Cochhem men trots att de uppgav att man kunde stanna på tre olika ställen med husbil så var det stört omöjligt att komma till. Antingen var det helt fullt eller så var det korta platser som var enbart till för småbilar, med andra ord så fick vi tänka om. Siktar i stället in oss på en ställplats vid en camping i Koblenz där Rehn och Mosel möts. Även denna planering fick vi göra om då det var fullt på ställplatsen och campingen kostade 43 euro per natt. Vi kör vidare till Urmitz en liten by vid Rehn. Ställplatsen visade sig vara väldigt trevlig, bara 5 euro per natt. Det finns till och med möjlighet till uppkoppling till deras kabel-tv utan extra kostnad. Byn som sådan var ganska sömnig men strandpromenaden längs Rehn är väldigt trevlig. Vädret är betydligt svalare här än vad vi har haft tidigare så det blir till att flytta in i husbilen på kvällen, det tar emot att dra på långbyxorna och fliströjan.

Urmitz

150709

08:30 18° växlande molnighet.

10:30 lämnar vi Urmitz för att köra vidare norrut. Vi hade ställt in Ulla-Greta (GPSen) att hjälpa oss till närmaste Aldi-butik i nästa by. Det visar sig att hela området är ett jättestort köpcentra, enligt vad vi kan läsa oss till så är det Europas största affärsområde med många outlet affärer. Det blir även en liten runda in på Lidl. Vi söker lite finare rödviner för att ta med hem. Vi hitta både Amarone och Chateauneuf-du-Pape till betydligt bättre pris än på Boadershoppen.

Dagens mål är Ställplatsen vid Greven strax norr om Münster. En ställplats som vi har hört mycket gott om. Väl framme vid 16-tiden så har vi turen att få en plats längst fram vis kanalen. Det första intrycket av ställplatsen är väldigt positivt.

Greven

150710

08:30 16° klarblå himmel.

Efter en lugn natt på en fin ställplats så ställer vi kosan mot Kiel. Det ska finnas en ställplats vid kanalen, ser fint ut på bilden i Bordatlasen. Vid Bremen blir det ett tank- och lunchstopp. För första gången på semestern så blir det lunch på ”gyllene måsen”. Resan till Kiel blev inte den bästa sträcka vi har kört under semestern. Den kan sammanfattas i två ord: röra, vägarbete. Sträckan skulle tagit ca 3,5 timme men den tog 5,5 timmar, inte så kul. Väl framme i Kiel så visade det sig att ställplatsen inte var vad vi förväntat oss. Det var endast ett fåtal platser som har utsikt över kanalen. De få platser som var lediga var inget för oss så vi väljer att köra vidare till ställplatsen i Laboe, som kostar 12 euro per natt. Ställplatsen ligger intill ett minnesmärke och en uppställd u-båt som tillhör marinmuseumet. Stranden ligger nedanför en liten backe och det finns ett par kiosker med fiskburgare och souvenirer där. Vi är framme runt 18-tiden och solen lyser från en klarblå himmel, termometern har orkat upp till 24°.

Ställplatsen Laboe

Minnesmärke över döda sjömän från båda världskrigen.

Marinmuseum i Laboe och U995

U995 & minnesmärke i Laboe

Le-Gru-du-Roi & Marseillan-Plage

150626

08:30 25° klarblå himmel.

I natt blev det lite oroligt. Genom alla år vi har kört med husbil och husvagn så har vi väckts av olika saker men i natt hände något helt nytt. Strax efter 03:20 så vaknade vi av ett konstigt högt spolande ljud. Tankarna hinner fara rätt mycket innan vi upptäckte att det hade påbörjats bevattning av gräsmattan. Precis intill bakänden på husbilen så hade en bevattnings-pop-up startat. Detta fick till följd att vattnet sprutade med högt tryck på och under kanten på husbilen så var det inte så konstigt att vi vaknade med ett ryck. För att få en möjlighet till att få sova vidare så flyttade vi husbilen ca en meter framåt. Detta fick till följd att grannbilen fick vattenstrålen på sina cyklar så även han flyttade fram en bit. Som tur var så kunde vi somna om och sova ytterligare några timmar.

Strandnära.

Som om inte nattens äventyr var nog så kom det en ljud-tryckvåg runt 09:30 så hela husbilen gungade till, fastän vi har hydrauliska stödben. Orsaken till detta är än idag okänd. Efter frukost vandrade vi in till byn, kändes som att vi hade mer att upptäcka. Vi vandrade upp till en annan ställplats som finns i byn men för oss är det inget alternativ. Efter att ha använt Turistbyråns WiFi en stund så vandrade vi längs gågatorna och som avslutning så köpte vi några ostron på ett ställe som den vänliga tjejen på Turistbyrån hade rekommenderat. Väl tillbaka vid husbilen så visade termometern 32° och vi bestämde oss för att köra vidare. 24 timmar kostade 26,40 euro. En fin men dyr ställplats.

Vi körde lite mindre vägar, dels för att man får se mer och dels för att motorvägarna i Frankrike är relativt dyra. Det blev ett litet stopp i Meze för att inhandla lite fler ostron. När ostronen kostar runt 3,80 euro per kilo så gäller det att passa på. Hemma får man två ostron för samma pris.

Ostronkiosker i Mez’e

Målet för dagen blev camping Les Méditerranés i Marseillan-Plage strax öster om Agde. Med Acsi-kortet så kostar den 16 euro per natt till och med 3/7, utan ACSI 35 euro. Denna camping blev en positiv överraskning, lugnt, fint, välordnat och relativt stora platser. Vi är normalt inte på camping om vi kan undvika det då det brukar innebära stök, bollspel och trånga platser men det finns ju undantag.

Camping Les Me’diterrane’s

På kvällen tog vi en promenad. Strax utanför campingen hittade vi en liten affär som säljer vin. Det visade sig att de säljer vin så som ”tankbilen” i Santes-Maries-del-la-Mer, direkt från 400-litersfat. Vi fick smaka ett rosé och ett rött som vi sedan köpte i lite annorlunda flaskor än vi är vana vid. På vägen tillbaka så hämtades en pizza som vi äter utanför husbilen.

150627

09:00 25° klarblå himmel.

Idag blev det en tur med scootern för att titta på Agde och Cap de Agde. Inget av ställena gjorde något större intryck på oss. Det är skönt att kunna fara fram med scootern när termometern stiger upp mot 38°, det svalkar gott. Resten av dagen tillbringade vi i skuggan. En promenad blev det framåt kvällen. På väg tillbaka till husbilen så köpte vi lite nykokta musslor som vi åt som förrätt.

150628

09:30 23° klarblå himmel.

Efter frukost och lite internetsurf, här är fritt WiFi 4 timmar per dag, så blir det en tur på scootern. Idag går turen till byn Marseillan. En by helt i vår smak med en trevlig liten hamn. Nere i hamnen så var det någon form av festligheter med live-uppträdande, öl- och mat-försäljning. Vi avstod dock från detta och gick istället in i en vinkällare strax intill. Där hittade vi ett trevligt Chardonnay som vi planerar att köpa med oss hem. Inköpet får dock vänta tills vi kör förbi deras filial i Marseillan-Plage med husbilen på väg härifrån. Det är lite svårt att transportera en låda vin på scootern.

Hamnen Marsellian

Storkok av musslor.

På kvällen så fanns det planer på att gå ut och äta men efter en lång promenad hade vi fortfarande  inte hittat något som lockade. Kanske var det för att kl 20 var det fortfarande 28°. Slutligen så bestämde vi oss för att hämta dricka och handduk i husbilen, en pizza längs vägen och istället vandra ner till till stranden. Ett klokt beslut, där var det betydligt skönare. En skön avslutning på en bra dag.

Panoramabild på stranden.

150629

09:00 27° klarblå himmel.

Idag gör vi så lite som möjligt. Lite strand, lite sol och mycket skugga, termometern stiger upp till 32°.

Tanken är att vi ska köra vidare mot Narbonne Plage i morgon.

Santes-Marie-del-la-Mer till Le-Grau-du-Roi

Som vanligt går det att klicka på bilderna om du vill se större.

150621

07:00 19° klarblå himmel.

Vi lämnar Ramatuelle efter att vi sagt på återseende till Kjell och Catrin. Vårt mål är att återse Santes-Marie-del-la-Mer, en liten by i naturområdet Camarcue.

Färden går över berg, slättland med utsikt upp mot klippor som hade passat i vilken indianfilm som helst. Vi försökte se några franska indianer men lyckades inte, de är nog väldigt sällsynta. Strax intill Port-de-Bouc (Martigues) så såg vi årets första flamingo och styltlöpare.

Runt 13:30 så anländer vi till en av semesterns höjdpunkter, 32° och en blå himmel.

Vi tycker att Santes-Marie-del-la-Mer bjuder på det mesta av det bästa, bra ställplats ända nere vid havet med en bra strandpromenad in till byn. Bra utbud av restauranger och bra tillgång till skaldjur. En nyhet för i år är att de gjort om den del av ställplatsen som är bortanför badplatsen. Istället för att stå längs kanalen så har de gjort ett fint område till vänster med träd och gräs- och grusunderlag. Avgiften för ställplatsen har höjts till 12 euro.

På kvällen vandrar vi in till byn för att få oss en bit mat.

150622

09:00 25° klarblå himmel.

Med scooterns hjälp inhandlas frukostbröd och frukosten äts i skuggan utanför husbilen. Det är svårt att hitta något att klaga över när man lever som vi gör just nu.

Dagen går i sakta mak med sol, bad och promenader.

Saintes-Mareis-del-la-Mer

150623

10:00 25° klarblå himmel.

Vi har den senaste tiden lagt oss till med sena morgonvanor, rätt skönt när man har semester.

Efter frukost så tar vi en tur med scootern för att upplev omgivningen. Första stoppet blir vid turistbyrån för att få tillgång till WiFi. Det är fortfarande samma lösenord som de hade när vi var här första gången 2011.

Färden fortsatte sedan ut i Camarcue-området på lite mindre vägar. Det är fördelen med scooter, man kommer fram nästan överallt.

När vi kom tillbaka till husbilen så hade Kjell och Catrin kommit. De hade varit i Carro i två nätter. På kvällen gick vi in till byn tillsammans för att äta en pizza. Det finns en liten pizzeria vid torget som har valfri pizza för 11 euro. De är stora och rejäla och serveras på träfat som man kan snurra och man får en egen pizzaskärare att dela pizzan med, inga bestick. Det går inte att köpa en öl till maten på pizzeria men det fixade pizzabagaren, han beställde till oss från puben intill som serverades vid bordet. När vi skulle betala så betalade vi pizzan där vi var och ölen över staketet direkt till pubägaren, smidigt.

150624

08:30 21° klarblå himmel

Vi vaknade tidigt av att det blåste, bara 21°, hu det kändes kallt i vinden. Frukosten blev serverad i husbilen idag för att undvika sand på mackan. Vi så återigen på återseende till Kjell och Catrin, de skulle köra vidare västerut.

Efter frukost så promenerade vi in till byn för att inhandla ett nytt rivjärnsfat. Det som finns hemma i huset börjar bli utslitet, troligen muskotnöten som sliter hårt. Det blev även till att spana in vilken restaurang som serverar den bästa Bouillebaissen för i kväll tänkte vi prova denna franska specialitet som en försenad födelsedagspresent.

Under eftermiddagen när vi satt utanför husbilen och bara njöt så såg vi att folk som bort ifrån stranden hoppade, borstade och sprang när de kom ca 100 meter längs vägen. Det visade sig att massor av mygg anföll alla när de gick förbi. Vi hade märkt en en ökning av mygg även hos oss men inte så farligt.

På kvällen vandrade vi in till byn för att äta Bouillabaisse på franskt vis. Vi hade hittat en trevlig restaurang under dagen där de hade en meny som innehöll Bouillabaisse som huvudrätt. Måltiden blev en positiv överraskning. Som förrätt kunde man välja på sex olika rätter som ni ser så blev det ett bra val.

Förrätten

Bouillabaissesen var mycket god men annorlunda mot den varianten som vi tidigare gjort själva. Till efterrätt så fanns det också mycket att välja på, med dåliga kunskaper i franska så är det alltid lika spännande och se vad man egentligen har beställt in. Vi fick en fransk äppelkaka med grädde och en chokladtårta, olika nyanser i lager, med grädde. Mycket gott vilket som. Som pricken över i:et så drack vi ett kallt gott rosevin som servitrisen rekommenderade.

Bouillebaisse

Tyvärr så hade antalet mygg ökat under kvällen så när vi försökte skick bloggen utanför turistbyrån så fick vi ge upp, mygg överallt. Luftfuktigheten hade även ökat så det blev till att lufta husbilen försiktigt och enbart där vi har täta mygg-gardiner.

150625

08:30 23° klarblå himmel.

Idag har vi bestämt oss för att köra vidare på nya äventyr. Vi lämnar Santes-Maries-del-la-Mer för denna gång, får vi bestämma så kommer vi åter någon gång i framtiden. Efter att fyllt på nytt vatten och tömt annat så kör vi västerut. Målet för dagen är Aigues-Mortes för att titta på den gamla ringstaden.

Efter bara några mil så får vi se en purpurhäger, det är första gången för oss båda. Tyvärr så hann den lyfta innan vi fick fram kameran. Vid infarten till Aigues-Mortes så hittade vi en stor Inter Marchè där vi passade på att tanka, fylla gas, fylla på förråden samt att tvätta av husbilen. Därefter letar vi med Ulla-Gretas hjälp oss fram till en parkering för husbilar.

Aigues-Morte

Efter en god lunch så promenerar vi in till själva ringstaden. Luften står helt stilla både i och utanför staden så vi bestämmer oss för att köra vidare till Le-Grau-du-Roi och en ställplats ända nere vid stranden. Väl framme så har klockan hunnit bli 15:30 och termometern visar 27°, solen lyser från en klarblå himmel.

Le-Grau-du-Roi

Ramatuelle och Saint Tropez

Alla bilder går att klicka på för större bild.

150617

09:00 24° klarblå himmel.

Efter en lång frukost så tar vi scootern och kör upp till byn Ramatuelle som ligger på en höjd. Byn är byggt på ett mycket speciellt sätt, troligen med tanke på att den skulle kunna försvaras lätt. Enligt rykte så bor där idag mest kända rika människor som betalt renovering av gator mm. Byn består av många smala gator, alla varutransporter sker med handkraft och säckakärra. Överallt längs gatorna så finns det blommor, de flesta med en namnlapp på, tyvärr inte till så stor hjälp då namnen står på franska och latin. På vägen hem så passade vi på att handla lite frukt och grönsaker.

Vackra små gränder i Ramatuelle

Framåt kvällen så bestämde vi oss för att åka in till St Tropez tillsammans med Kjell och Catrin. Per fick jobb som scootertaxichaufför till damerna och Kjell tog sin elcykel. Att vandra runt i St Tropez är en upplevelse, alla stor båtar, dyra bilar, flotta restauranger mm. När det gäller kläder så går det bara att fönstershoppa, priserna är skyhöga. Tanken var att vi skulle äta en pizza på kvällen och vi fick leta rätt länge innan vi hittade en pizzeria som hade en pizza under 140 SEK. Till sist uppe på en liten tvärgata så fann vi det vi sökte och blev mätta och inte helt utfattiga.

Saint Tropez

Smala gränder i Saint Tropez

Kjells drömscooter.

150618

08:00 23° klarblå himmel.

Idag var dags för nya äventyr. Vi behövde handla lite mer och hade spanat in att det finns ett köpcentrum andra sidan om St Tropez. Att ha med scootern i husbilen är väldigt smidigt. Vi kan komma iväg utan att behöva plocka ihop allt och flytta den stora bilen och scootern kommer fram överallt. Innan vi gjorde vår planerade inköp så tog vi en extra sväng bort om St Maxime, en väldigt trevlig liten stad med bl.a en saluhall som sålde allt från fiskolja och skaldjur till vin och frukt. Vi kunde dock inte köpa några skaldjur för vi hade för långt att köra och det var varmt.

Köpcentrumet som vi hade spanat in var större än vi hade väntat oss. Mataffären var välsorterad, den hade verkligen det mesta. Äntligen så kunde det inhandlas semesterns första ostron.

150619

09:30 24° växlande molnighet.

Midsommarafton

Molnen skingrades ganska fort och solen skiner nu från en klarblå himmel. Som tur är så blåset det en svag vind som fläktar skönt. Dagens uppgift blir att inhandla jordgubbar. Per och Kjell tar scootern och kör till det köpcentrum som vi besökte i går.

Kvällen firades så som sig bör med nypotatis, matjessill, gräslök och lite goda drycker att skölja ner med. Måltiden avslutades med jordgubbar, socker och grädde.

Glad Midsommar.

150620

09:30 24° klarblå himmel.

Framåt eftermiddagen så blåste det upp rejält så vi fick ta in markisen. Tyvärr är det folk som lämnar sina markiser ute när de åker iväg eller går ner till stranden. Ett flertal markiser var på väg att blåsa sönder men som tur var så gick det lyckligt.

En del av dagen har gått åt till att planer nästa rutt. Vi kommer att lämna Ramatuelle och den fina stranden i morgon förmiddag. Om vi i framtiden har vägarna förbi så kommer vi säkert att återvänd.

Privat yacht, utanför ställplatsen. OBS, missa inte helikoptern.

Resan ner till Ramatuelle

OBS, alla bilder nedan går att klicka på för större bild.

150610

13:00 lämnar vi ett soligt Utvälinge för sommarens äventyr. Termometern visar 23°.

Vårt första mål är Ramatuelle i Frankrike men vägen är lång och vi tar det lugnt, det är ju semester.

Vi trodde inte att vi skulle komma iväg förrän på seneftermiddagen men allt flöt på så vi kunde starta tidigare. Färden gick via Öresundsbron och färjan via Rødby-Puttgarden. Egentligen så hade vi bokat överfart 22:20 men vi kom med färjan16:40.

Efter ett kortare stopp vid Boardershoppen så styrde vi söder ut. Etappmålet för dagen var Walsrode. Parkeringen utanför fågelparken är gratis 1dygn. Vi valde att inte gå in i parken i år då vi har varit där tidigare men parken är väl värd ett besök.

Dagens etapp blev 53 mil.

150611

08:30 14 ° klarblå himmel

Lämnar Walsrode efter en lugn natt. Efter en liten stund så är vi ute på Autobahn. Betydligt mer trafik idag än i går kväll. Ulla-Greta (vår GPS) varnar stup i kvarten för stau (stopp) och vill räkna om och köra omvägar men som tur är så är det som ”vargen kommer” lite vägarbete men inga direkta stopp. Vårt mål idag är att besöka Carthagofabriken i Aulendorf. Vår vattenkran i badrummet har gått sönder så förhoppningsvis så kan vi fixa en ny där. Tyvärr så hinner verkstaden stänga innan vi hinner fram. På området så har de en ställplats så vi stannar över natten.

Temperaturen har stigit rejält under dagen, kl 19 så visar den 24°. För första gången så tar vi fram solstolarna ur garaget och kvällen tillbringat vi utanför husbilen i varsin solstol. Ostpaj och ett glas rött vin är helt ok efter 67 mils resa.

Övernattning vid Carthagofabriken i Aulendorf.

150612

07:30 17° och klarblå himmel.

Efter frukosten så kollade vi vad reservdelar till vår badrumskran skulle kosta. Det visade sig att man inte kunde köpa reservdelar utan man var tvungen att köpa en helt ny kran för 1100 SEK vilket vi tyckte var för mycket så det blev till att ta fram limmet istället.

Precis när vi ska lämna Carthagofabriken så kommer det en sprillandes ny Carthago E-line, årsmodell 2016. Den har fått en helt ny nos, påminner om C-lines årsmodell 2015.

Carthago årsmodell 2016

För att komma tillbaka till motorvägen så följde vi väg 32 mot sydöst.

För att ta oss igenom Österrike så plockar vi fram vår Easy-Go +. Vi kunde valt en en mindre väg men vi valde motorvägen mest för att boxen skulle få en puls så den inte lägger av. Exakt vad vi fick betala för att köra via Österrike vet vi inte, det får bli en koll av konto. Rapport kommer senare.

Ulla-Greta leder oss av motorvägen via avfart 27 för att sedan leda oss till Schweiz via en mindre väg. Vid gränsen in i Schweiz stannar vi för att betala motorvägsavgift för husbilar över 3,5 ton. För sju dagar (minimum) betalade vi 228 SEK.

Via Sant Bernadino-tunneln gick vår färd vidare ner mot Italien. Vyerna längs motorvägen är hissnande, höga berg och djupa dalar. Snöklädda toppar och vackra blomsterängar.

Motorvägen ner mot Genova bjöd inte på några större sensationer, mycket trafik och otroligt mycket lastbilar.

Vi hade tänkt oss att stanna för natten i en by som heter Arenzano, väster om Genova men det visade sig att platsen var trång och låg mellan en väg och en järnväg, ingen höjdare. Vi bestämde oss för att fortsätta mot ställplatsen i SanRemo. Inte värdens vackraste ställplats men helt Ok.

Totalt har i betalt ca 30 euro för alla milen som vi kört på motorväg i i Italien. Vi tycker att det är väl använda pengar. Skulle man kört småvägar så hade nog kostnaden för disel varit den dubbla.

Väl framme i SanRemo efter 72 mil så var klockan närmare halv åtta på kvällen så vi bestämde oss för att försöka hitta en pizzeria med humana priser. Strax utanför ställplatsen till höger så ligger det en pizzeria som vi bestämde oss för att prova. Priserna för en pizza ligger mellan 7,50 – 9,50 och var till full belåtenhet. Klockan är nu 23:00 och termometern visar 24°.

Tillbaka vid husbilen så satte vi utanför för att njuta av den ljumma natten. Då började det att regna och inom kort så var åskan över oss. Ett praktfullt skådespel när blixtrarna for över himmelen.

150613

08:00 24° klarblå himmel.

Trötta efter resan ner till Medelhavet så bestämmer vi oss för att stanna kvar i SanRemo ytterligare en natt. Avgiften för ställplatsen är 15 euro per natt. Campingen strax intill tar 49 euro för en natt om man vill ha havsutsikt. Det blev en plats ledig ute vid kanten på ställplatsen med utsikt över havet så vi flyttade oss dit. Att äta frukost under en palm med Medelhavet som granne i SanRemo, sämre kan man ha det.

Runt middagstid så promenerade vi upp till affären en liten bit från ställplatsen för att inhandla lite till lunch och till middag.

Under eftermiddagen så kom det återigen in ett område med regn och åska men det gick över på några timmar och snart sken solen igen.

Framåt kvällen så dyker det upp en annan Carthagohusbil, det var Kjell och Catrin, Getingen. Vi visste att de var på väg men vi visste inte riktigt när eller var vi skulle träffas. Kul att ses.

150614

09:00 24° mulet och med tiden åska.

I sällskap med Kjell och Catrin så lämnar vi Sanremo strax efter 10. Det började klarna upp så förhoppningsvis så slipper vi mer regn.

Vi väljer att köra längs kusten. I Nice blev det en mycket konstig väg med bland annat mötande trafik på höger sida! Allt gick dock lyckligt ända fram till Antibes där vägen var översvämmad och det blev mycket konstiga vägar fram och tillbaka. När vi kom in på väldigt smala vägar där en av oss fick gå före och mota alla bilar och be dem köra åt sidan eller backa, på franska, för att husbilarna komma fram. Till sist så lyckades vi ta oss ut på större vägar och valde efter detta att ta motorvägen mot Frejius.

Efter ett försök att få plats på ställplatsen i St Aygulf, vilket inte gick då där var fullt, så körde vi mot Ramatuelle. Efter lite lunch så blev det dags för årets första dopp.

Dagens etapp blev bara 18 mil.

Ramatuelle Tamaris

150615

08:30 23° klarblå himmel.

Att vakna av sig själv och inte av väckarklockan är så skönt. Att sedan himmelen är klarblå när nattgardinen dras undan, gör inte saken sämre. Dagen går i lugnt tempo, lite strand med sol och bad och lunch i skuggan är balsam för själen. Vi har tänkt att stanna här i Ramatuelle fram till söndag för att sedan köra västerut.

På eftermiddagen tog Per och Kjell scootern för att ta sig en titt på St Tropez. I hamnen där vi tidigare sett stora fina motorbåtar låg nu stora fina segelbåtar istället. Det pågick en stor seglartävling.

Trångt var det här.

Oj, vilka segelbåtar.

Panorama bild över hamnen i Saint Tropez

Som tur var så hittade de ett vattenhål i värme, en liten öl slank ner.

God öl i Saint Tropez

På kvällen så gick vi in till semesteranläggningen strax intill för att lyssna lite på musik. Tyvärr så hade vi sällskap av en massa mygg, inte fullt så trevligt.

150616

09:00 23° växlande molnighet

Även denna dag går i sakta mak. Framåt seneftermiddagen blev Per och Kjell rastlösa igen och tog scootern och körde upp till byn Ramatuelle. Denna by visade sig bara väldigt vacker med smala gränder och vackra hus. Medans herrarna var ute på sightseeing så var damerna fullt nöjda med att läsa böcker och prata mellan varven.

Ramatuelle

Molen har hängt runt om oss hela dagen men solen har lyst på oss ända fram till kvällen då åskmolnen hopade sig så stolar, bord och markiser åkte in med fart. Vi hann precis innan regn och blåst var över oss. I kväll får det nog bli en innesittarkväll.

Åskan kommer.

Medelhavet tur & retur, semesterresa 2015

Nu ligger vi i startgroparna inför årets resa, vi kommer att åka den 10/6 båten mellan Rødby & Puttgarden är bokad till kl 22,20.

Tanken är att vi skall åka ner via Danmark, Tyskland, Schweiz till Frankrike.  Om allt går som vi tänkt oss ska vi komma ner till Medelhavet via Route de Napolion. Sen tänker vi köra kusten mot Spanien.

Film inför vår resa till Nantes med skolan.

Rovinj & Postonjagrottorna.

140705

10:00 25° mulet.
Molnen luckras upp under förmiddagen så vid middagstid lyser solen återigen från en klarblå himmel.

140706

07:00 26° klarblå himmel.
Även om det har varit mycket bra bad under hela vår vistelse i Kroatien så är det nog så att badet här vid campingen är det bästa och det varmaste, 25° varmt nästan varje dag och klart fint vatten.
Då det både finns en liten affär och en bra restaurang inom campingens område så går det ingen nöd på oss. Det enda vi saknar är en liten trevlig by att vandra in i på lagom avstånd.

140707

08:00 26° klarblå himmel.
Idag lämnar vi Krk för att köra till Rovinj. Så vi säger på återseende till våra vänner, även de andra ska köra vidare idag, några till Pag och ett par kör hemåt.
Vi kör upp på motorvägen strax innan Rijeka. Det är gratis väg fram till tunneln Ucka och då har vägen övergått till vanlig väg. Växtligheten på Istrien är helt annorlunda mot kusten, grönskande med blandskog och mycket odlingsmark.
Vid avfart Rovinj kör vi av, de sista fem milen har det återigen varit motorväg. För hela sträckan fick vi betala 56 kuna. Vårt mål är camping Porton Biondi (45° 5′ 41″ N 13° 38′ 29″ O). Vi har blivit tipsade om att denna camping ska vara fin.
Väl framme på campingen så hittar vi en plats där vi får skugga det mesta av dagen. Termometern visar 35° (kl 17:00).
Efter att vi och Bellman fått mat så går vi ner till Pizzerian strax utanför campingen och tar en öl och får därmed gratis WiFi.

140708

09:00 växlande molnighet.
Idag är det betydligt svalare så vi tar en promenad in till byn Rovinj. Byn visar sig vara en mycket vacker by med en kyrka högt upp mitt i den gamla delen av byn. Vi passar på att äta middag nere vid hamnen, meny med antingen fisk- eller kött-tema för 6 euro.
Om man vill så kan men åka gratis buss mellan campingen och Rovinj. Enligt skyltar så kör bussen varannan timme hela dagen.
På kvällen går vi ner till Pizzerian för att få tillgång till internet så vi kan kolla vädret för att planera den sista delen av semestern.

Den här 65 meters privatyachten kom in för ett kortare besök, ägare okänd.

140709

07:30 18° mulet och tidvis regn.
Då både YR och SMHI lovar/hotar med sämre väder i Kroatien de närmaste dagarna så beslutar vi att lämna Medelhavet för denna gång och styra upp mot Postonja-grottorna i Slovenien.
Vi kör den lilla vägen förbi Limfjorden men tyvärr så har buskar och träd växt upp och hindrar utsikten. Inte ens från utsiktstornet så ser man. Vi kör därefter på motorvägen till Umag, detta kostar oss 71 kuna. När vi passerat gränsen till Slovenien så väljer vi återigen motorvägen fram till avfart Postonja, 12,90 euro. Här kan vi inte betala med varken Visa eller Mastercard så det får bli kontanta pengar.
Postonja-grottorna är nog ett av jordens underverk, helt fantastiskt. Det går helt enkelt inte att beskriva dessa utan de måste upplevas i verkligheten men för att ni ska få en liten förståelse så kan vi berätta att det först börjar med en tågresa in i grottorna på 1,5 km sen tar det 1,5 timmar att vandra i själva grottorna. Denna resa i underjorden kostade 22,90 euro per person.

Utanför grottorna kan man välja att ställa husbilen på ställplatsen, 18 euro per natt med tillgång till vatten tömning mm. eller på parkeringen, 3,50 euro på dagen eller 10 euro för att stå där över natten.
Vi väljer att betala 3,50 euro då vi planerar att köra vidare efter vårt grottbesök.

Efter grottbesöket och lite mat så börjar vi köra norrut. Då motorvägen är ganska dyr i Slovenien så väljer vi att köra lite mindre vägar, man får även ser lite mer av trakten. Den väg vi väljer går parallellt med motorvägen österut. Strax innan gränsen mot Italien, vid staden Nova Gorica, så vänder vi norrut och följer floden Soca och sedan väg 203 upp mot Österrike. Vi kan varmt rekommendera denna väg. Den är mycket vacker, dock får man inte vara rädd för att det går både upp och ner samt rätt många kurvor.
Då vi inte ännu har bestämt oss för vilken väg vi ska ta över alperna så letar vi upp en liten camping vid Millstätter See i Seeboden. Camping Winkler ligger granne med sjön, egen privat strand. Tyvärr så tar de ut ett högt pris trots att campingen inte erbjuder någon större service, 33,30 euro för en natt.

140710

08:30 14° regn.
Det märks att vi lämnat den södra delen av Europa, helt annan temperatur här. Innan vi lämnar Seeboden så passar vi på att handla lite.
Vi fortsätter att köra lite mindre vägar. Väg 99 tar oss via byn Katschberg, ganska rejäla backar men vi har kört på värre vägar. Dock väljer vi att gå på motorvägen strax innan Tauenstunneln. Därefter så kör vi av igen och sneddar mellan Bischhofen till Saalfelden, en grönmärkt gul väg, mycket vacker sträcka. Därefter så går färden norrut in i Tyskland och åter på motorvägen vid Traunstein.

Efter en hel del vägarbeten och trafikstockningar så når vi stellplats Eichstätt, nordväst om Ingolstadt (48° 53′ 3″ N 11° 11′ 51″ O). Det ser lite torftigt ut först när man kommer dit, en stor grusplan och en vatten/tömnings automat. Detta är inte själva ställplatsen utan man följer skyltarna lite längre in och kommer ner på en fin grön plats. Det första man ser är en stor skylt med husbilmärket och ”Herzlich willkommen”.
Under dagen har det inhandlats påfyllning till vårt internetkort på Aldi. Det brukar vara svårt att få igång men detta året så är det totalt omöjligt. Så sent som vid nyår så blev vi av med 10 euro, vet fortfarande inte varför. Imorgon får vi försöka hitta en lösning.

140711

08:00 15° mulet.
Vi vaknar av att det är en bil som tutar, det är brödbilen, det kallar vi för service.
Innan vi lämnar Eichstätt så kör vi in på Expert och får hjälp av en mycket rar kille som pratar bra engelska. Han startar igång kortet till oss via en av deras mobiltelefoner. Trots att vi inte handlade något så ville han ändå inte ha betalt för jobbet. Om värden hade varit befolkad av sådana som han så hade vi inte haft så mycket krig och elände.
Väl ute i husbilen så startade vi upp internetuppkopplingen via routern och allt fungerade bra en liten stund sedan var den ”död” igen?????
Vi kör vidare till Weimar, strax intill Erfurt. Ställplatsen ligger centralt i staden (50° 59′ 6″ N 11° 18′ 59″ O) och kostar 10 euro. Väl på plats så ringer vi upp Aldi callcenter och får prata med en engelsktalande kille som inte alls är intresserad av att hjälpa till. Han bara konstaterar att pengarna är borta. Tydligen så skulle killen som hjälpte oss på Expert, ha tryckt in ytterligare info för att det skulle bli rätt men det visste varken han eller vi. Mannen på Aldi är väldigt otrevlig och vi avslutar samtalet. Pga detta bemötande så kommer vi inte att använda oss av Aldis internet igen, 15 euro för ingenting.
När den värsta ilskan har lagt sig så går vi in i staden och letar upp en butik som säljer bl.a. Internetabonnemang. Vi väljer att köpa T-mobile för en vecka och 500 mb, 9,99 euro finns även per dygn och 500 mb för 2,99 euro. Vi får hjälp i affären att registrera
allt och killen som hjälper oss ser även till att allt fungerar inne vi går därifrån.

140712

07:30 16° klarblå himmel.
Vi lämnar Weimar 09:30 och styr mot Celle. Vi väljer mindre vägar och kommer då via Harz nationalpark,ett mycket trevligt område. Vi har hört att Celle ska vara en fin stad med en gammal stadskärna där bebyggelsen består av korsvirkeshus. Tyvärr så är ställplatsen stängd då de ska ha fest med tivoli där. Vi kör därför vidare mot Bergen. Denna stellplats var inte något som faller oss i smaken så vi bestämmer oss för att äta och sedan köra sista biten upp mot Heiligenhafen för stanna några dagar där innan vi kör hem.
Runt kl 18 så kommer vi fram till ställplatsen i Heiligenhafen. Den är nästan helt full men vi lyckas till sist hitta en bra plats. Strax efter oss så ser vi en lång kö av husbilar som försöker hitta platser men flera får ge upp.
Förstår inte hur de styrande här tänkte när de bestämde att stellplatsen ska stängas, här är ju alltid massor med husbilar. Husbilsfolket spenderar rätt mycket pengar i byn och även stellplatsavgiften måste ju inbringa mycket pengar till staden.
Tydligen så har de styrande börjat tänka om. Det ryktas nu om att de kommer göra en ny stellplats strax intill dem gamla.

140713

08:30 17° växlande molnighet.
Idag händer det inte så mycket vi är trötta efter många mils körning. Tanken var att vi skulle gå upp i byn och titta på finalen i fotbolls-VM men regnet öser ner så vi följer matchen på TV istället. Att Tyskarna vann går inte att missa, det skjuts raketer och tutas överallt.

140714

09:00 17° mulet.
Det har regnat hela natten och under dagen har det kommit en hel del skurar. Inte förrän på eftermiddagen klarnade det upp. Framåt kvällen vi går tillsammans med ett annat svenskt par in till byn och äter goda fiskburgare på vårt favoritställe.

140715

08:30 18° klarblå himmel.
Efter frukost bestämmer vi oss för att köra de sista milen hem. Vi gör lite inköp på Aldi och Boardershoppen och därefter tar vi färjan över till Danmark för att sedan köra över bron till Sverige.

Väl hemma så kan vi konstatera att vi kört 485 mil. Under resan har vi sett mycket, badat, solat, upplevt kultur. Bäst av allt har dock Postonjagrotterna varit.

Tack för denna sommar och om allt blir som vi vill så blir det en ny resa till nästa sommar.

Ann-Louise, Per och Bellman

11121314151617
18192021222324
25262728293031

Fyll i din mail adress för att få uppdateringar om våra resor

Gör som 21 andra, prenumerera du med.