Monthly Archives: juni 2012

Semester 2012

Vår semesterresa 2012 började 15 juni.
Vi körde hemifrån 13:30, solen sken som för att tala om att nu är det semester.
Som planerat så styrde vi ner mot södra Europa. Vi körde över Öresundsbron och ner genom Danmark till Tyskland via Rödby – Puttgarden och var framme i Heiligenhafen 19,30 efter 31,2 mil. Vädret var mulet men vi slapp regn. Temp 14°C.
Innan det var dags att krypa till sängs så gick vi en tur in i byn och ut på bryggan som fortfarande inte är helt färdigbyggd.

120616
Vaknade strax innan sju på morgonen. Ute var det mulet och det småregnade, 12°.
Vi hade bara kört några mil när det blev stopp på motorvägen pga vägarbete, vi fick köra en lång omväg innan vi kom på motorvägen igen. Strax innan Kassel-backarna körde av av motorvägen och tog en mindre väg ner till Rotenburg an der Fulda. Vi hade hört att staden skulle vara väldigt vacker. Dagen innebar en resa på 48,1 mil. Himlen var mulen, 16°.
På kvällen gick vi ner i denna vackra stad. Otroligt vackra gamla hus, sneda och vinga. Vi träffade på en man, Gerhard, som var ute och gick med sin hund. Det visade sig att han hade arbetat som lärare i engelska och el. Tillsammans med Gerhard gick vi till den lokala slaktaren som hade festival. Där drack vi öl och åt grillad bratwust med bröd. På vägen tillbaka visade Gerhard oss runt i den gamla delen av staden, bla hus från 1500-talet och dåtidens toaletter. Innan vi var tillbaka i husbilen så hade det börjat regna men vad gjorde det en sådan trevlig kväll.

120617
Återigen vaknade vi tidigt. Vädret var växlade molnighet, 12°.
Tog den snabbaste vägen ut till motorvägen strax ovanför Fulda med siktet inställt på Konstanz vid Bodensjön.
Resan gick bra men det var många vägarbete på denna sträcka. Var framme på seneftermiddagen. Under tiden hade himlen blivit klarblå och temperaturen stigit till 27°. Stellplatsen ligger mitt i staden och denna eftermiddag var det en stor loppmarknad där så det var mycket folk i rörelse.
På kvällen så var det fotbollsmatch, Tyskland – Danmark. Även om vi inte såg matchen så kunde vi inte undvika att höra när tyskarna gjorde mål, alla bilar tutade, folk skrek och blåste i sina horn. Att tyskarna vann matchen var det ingen tvekan om då en massa bilar körde runt och tutade i ca en timme.

120618
Vaknade och kunde konstatera att solen sken från en klarblå himmel, 19°. Efter frukost så körde vi till Mainau. Vi har pratat om att åka dit i flera år så nu äntligen var det dags. Dennis och Bellman fick också gå med. Hela parken är ju helt underbar, just nu är det rosorna som blommar som vackrast. Uppe vid slottet så satte vi oss på den ena serveringen och drack varsin liten öl, smakade gott i värmen. Vi blev positivt överraskade över priserna på mat men bestämde oss ändå för att äta lunch i bilen innan vi körde vidare.
När vi var mätta på både blommor och lunch så körde vi ner genom Schweiz, motorvägen förbi Zürich och Luzern. Om man vill köra på motorväg i Schweiz så får man betala skatt, med vår husbil som väger 4250 kg så kostar det ca190 Sek för 7 dagar, detta betalar man direkt vid tullen och sedan är det bara till att köra.
Tanken var att vi skulle stanna strax norr om Lugano men den stellplatsen var inget att ha så vi körde över gränsen till Italien. Vi siktade på en liten by som heter Gavirate vid sjön Varese, ligger öster om Lago Maggiore. Väl där så fann vi en fin stellplats så vi bestämde oss för att stanna. Dagen färd slutade på 34,6 mil. Trots att klockan hunnit bli 19:30 så visade termometern fortfarande 30,2°. Solen hade gått i moln (som tur var), vi fick höra att det hade varit 38° under dagen.

120619
Denna morgon sov vi ända till halv nio, vi var nog alla rätt trötta. Solen sken återigen från en klarblå himmel, 26°. Efter frukost bestämmer vi oss för att stanna, stellplatsen är fin och vi behöver en vilodag. Vi flyttade över till en bättre plats så hundarna fick fint grönt gräs att ligga på. Precis utanför stellplatsen, som ligger ända nere vid sjön, så finns det ett roddcenter med stor aktivitet. Kan tänkas att flera av Italiens OS-deltagare tränar här.
Dagen gick i ett stilla lunk, temperaturen steg snabbt till 32° och det var mycket hög luftfuktighet. Varken vi eller hundarna orkade med några större aktiviteter så vi höll oss i skuggan där det var ganska behagligt.

120620
Morgonen bjöd på vackert väder, temperaturen steg från 17° kl 6 till 26° kl 10. Denna dag planerade vi att köra ner till Finale Ligure på den Italienska Rivieran. Vi var där i fjol och blev väldigt förtjusta i denna plats.
Färden dit gick bra, de Italienska motorvägarna är riktigt bra, 25 mil kostar ca 140 Skr, det är det väl värt. Då det var ganska varm så fick Dennis och Bellman en egen fläkt för att göra resan så bekväm som möjligt.
Den första person vi möter på stellplatsen är samma vakt som i fjol. Vi blev lite bekanta med honom så vi blev väl mottagna. När husbilen kommit på plats så fick vi nästa trevliga återseende, det tyska par om vi träffade i fjol stod två husbilar bort. Vi blev välkomnade med både kram och skratt.
Medelhavet gör att luften är mindre fuktig här än i Gaviate, vilket är behagligare. Det dröjde inte speciellt länge förrän Per tog sitt första dopp, vatten temperaturen ligger runt 22°, så det svalkade gott.

120621
Morgonen bjöd oss på en lagom svalkande bris, klarblå himmel, 24°. Att äta frukost utanför husbilen, 6 meter från Medelhavet känns helt OK. Dagen ägnades åt att sola och bada. Dennis och Bellman fann ro i skuggan där vinden svalkar dem. På kvällen hämtade Per en pizza som vi åt utanför husbilen och sedan gick vi en mysig tur intill byn som ligger ca 500 meter bort.
Vi har bestämt oss för att stanna här fram till söndag eller måndag. Vi vet av erfarenhet att det är svårt att hitta plats på en stellplats under helgen då massor av Italienare är ute med sina husbilar.

120622
Midsommar afton. Ingen dans runt midsommarstången så långt ögat kan nå, rätt skönt.
Efter frukost gick vi en runda in till byn utan hundarna. Vi visste att de hade det bra i husbilen med alla takluckor öppna och vatten i skålen. Per hittade ett par snygga badbyxor och sedan fyllde vi på förråden lite.
Ikväll så bjuder husbilen på svensk matjessill, italienska potatisar och jordgubbar, är det midsommarafton så är det.
Vi sitter just nu på ett Internet cafe som vi hittade tidigare idag, så nu hoppas vi att detta kommer ut på bloggen.

Fortsättning följer så snart vi hittar WiFi igen.

120623

Efter en varm natt så tyckte Dennis att det var dags att gå upp vid 8. Växlade molnighet och 24°. Hela stellplatsen är full med husbilar, många italienare kom sent i går kväll.
Dagen går i lugnets tecken, sol, bad och vila. På kvällen går vi en tur in till byn och tittar på folk. Det är mycket folk i rörelse och även lite marknad.

120624

Efter frukost lämnar vi Finale och kör västerut. Att köra längs kusten är otroligt vackert, massor av blommor. Nerium i alla färger, Bouganvilla plus många andra blommor.
I Monaco svänger vi av för att få en möjlighet att få se lite mer. Per lyckas att manövrera oss ut i en av hamnarna. Väl där så hittar vi en plats att stanna för att äta lunch. Utsikten från vår lunchplats var magnifik, lyxjakter, lyxkryssare och slottet i Monaco. Bilparken i Monaco varierar väldigt, från en gammal rostig, bucklig franskregistrerad Volvo till Bentley, Rolls Roy, Ferrari, Lamborghini men tyvärr fick vi inte se någon Koenigsegg.
Vi hade hört att det skulle finnas en stellplats i Monaco men tyvärr kunde vi inte hitta den.
Färden går därför vidare mot St Aygulf, en bit från Cannes. Väl där så hittade vi en fin ställplats i anslutning till en camping. Vi blir otroligt väl välkomnade av en glad prick som hjälper oss på plats. Stellplatsen ligger bara 75 meter från havet, en fin sandstrand med kristallklart vatten. Atmosfären är väldigt familjär, en salig blandning av olika nationaliteter. Nu på kvällen kom killen som tog mot oss och frågade om vi ville beställa bullar till frukost.
Kvällsmaten bestod av en pizza som vi köpte 5 meter bort, den var jättegod.

120625

Vaknar och får se en klarblå himmel och termometern visar 24° redan kl 08:30. Vid receptionen köper vi två baguetter som vi beställde kvällen innan, räcker både till frukost och lunch. Efter frukost bestämmer vi oss för att stanna ytterligare en dag. Vi tar oss en cykeltur till närmaste affär för att köpa mjölk och en flaska vin. Stellplatsen är lugn och familjär och badstranden ligger andra sidan vägen. Per badar flera gånger och på eftermiddagen badar vi bägge, kan behövas då termometern har stigit till över 30°.

120626

Himlen är klarblå och det är varmt, 26°, redan kl 8. Idag kör vi västerut direkt efter frukost. Vi följer kusten, det är otroligt vackert. Massor av vackra blommor, Nerium i alla färger, mimosan står i full blom samt många andra blommor som man känner igen men inte kan namnet på. Vi hade tänkt att fortsätta köra längs kusten men vid St Tropez får vi inte fortsätta då det är begränsat till 3,5 ton, vår bil väger 4,25 ton, så vi får ta en väg lite längre norr ut som går genom vinlundar, inte alls dumt det heller. Vid Toulon går vi på motorvägen som för oss i en tunnel under hela staden. I Frankrike kostar det att köra på motorvägen, endast kortare sträcker är avgiftsfria, oftast runt städerna. Det kan vara svårt att avgöra när betalsträckan börjar, finns markering på kartan men det står inte längs vägarna. Helt plötsligt kommer man till en betalstation och måste betala annars kommer man inte vidare, det går ej heller att köra av. Med andra ord, betala och se glad ut. Brukar ligga på mellan 2 och 4 Euro.
Vi fortsätter på motorvägen till Marseille där ytterligare en tunnel tar oss under staden, denna får vi dock betala för, 3,20 E. Hela tiden när vi kör så har vi blommor i vägrenen (inte i tunnlarna), Stockrosor, stora buskar av någon sorts Astilbe mm. Temperaturen har under dagen stigit till över 38° så aircond. går för fullt tillsammans med extra fläkten hos hundarna för att få en behaglig färd.

Vårt mål denna dag är Carro rakt söder om Martigues. Väl framme vid 14-tiden så hittar vi en ställplats ute på en udde nere vid havet. Som tur är så blåser det rätt rejält då termometern fortfarande visar över 33°.
På kvällen så vandrar vi en tur i den lilla byn. Fastän klockan är mycket så är det massor med folk ute, även barnen är ute och leker. Som i varje fransk by med självaktning så finns det en stor grusplan för att spela boule.
När vi kryper i sängs kl 23:30 så visar termometern fortfarande nästan 29°.

120627

Återigen vaknar vi och får se en klarblå himmel, 08:30 25°.
Efter att Dennis och Bellman fått frukost så går de med Per och köper färskt bröd till frukost. Han såg då att det var frukt och fiskmarknad i byn så efter maten gick han tillbaka och köpte körsbär, aprikoser och tomater. Tyvärr var fisken väldigt dyr så det blev bara inhandlat frukt.
Vi körde sedan västerut mot Port St Louis-du-Rhone. Stannade till på ett köpcentra i Port de Boue för att fylla på lite mat. Tyvärr så var stellplatsen i Port St Louis-du-Rhone inte i vår smak så vi körde vidare. Vi valde att köra småvägar till Saintes Maries-de-la Mer. För att ta oss över Rhone så fick vi åka färja, kostade 5 E.

När vi kom över så kom vi in i ett naturområde som heter Camargue, välkänt för sitt fågelliv. Vi hann bara starta när vi såg en Ibis, en stor vadarfågel, sedan kom rariteterna på rad: Ägretthäger, Styltlöpare, Flamingo mm. Vi fick även se de berömda vita hästarna och de svarta tjurarna.
Vi hittade den stellplats som vi hade siktat in oss på i Saintes Maries-de-la Mer, alldeles intill stranden. Perfekt för ett dopp eller två. Återigen har vi haft en fin dag, klarblå himmel och över 30° varmt. Totalt blev det en resa på 12,6 mil.
På kvällen så gick vi på den fina strandpromenaden som går längs stellplatsen in till byn. Att vi har kommit närmare Spanien märktes tydligt när vi kom in i byn . Det finna en tjurfäkningsarena, restaurangerna serverar spansk mat och på en restaurang spelade två killar spansk musik live, väldigt duktiga. Vi slog oss ned och tog var sitt glas vin och njöt av deras musik.
När vi skulle gå och lägga oss vid midnatt så visade termometern fortfarande 24°.

120628

Klockan 8, startar vår lurviga vita väckarklocka och snälla som vi är går husse och matte upp och ger hundarna frukost. Termometern visar ”bara” 22°. Per tar cykeln och kör och köper frukostbröd. När vardagsbestyren, bäddning och diskning, är avklarade så tar vi hundarna och går ut på en udde strax utanför stellplatsen. Väl där så får vi se flamingos, silkeshägrar (en vit häger med svarta ben och gula fötter), småtärnor, fisktärnor, skräntärnor, gulärlor och en lärka som vi tror heter kalenderlärka. Hela tiden så får man se upp när man är ute och går i denna natur, stora grupper med ridskolehästar kommer plus att de släpper sina spår i naturen som är mindre trevliga att trampa i.
Apropå spår efter djur, fransmännen äger nog inga hundpåsar, det ligger högar överallt. Inne i byn är det bättre då det finns speciella hundtoaletter.
Efter att Per varit och badat så äter vi lunch, se bild. Hur gott som helst.

Temperaturen ligger ca 10° lägre idag, bara 24° mitt på dagen, nästan så man fryser 🙂
På kvällen blev det en promenad in till byn, det hördes musik från flera restauranger och det var rätt mycket folk ute och promenerade. Vi träffade på ett italienskt par med en vit mellanpudel med svans, vilket inte är så vanligt här nere. På en knagglig blandning av italienska och engelska så förstod vi att även de hade sin husbil på stellplatsen och att de skulle köra hem till Turin på fredagen.

120629

Solen lyste från en klarblå himmel och termometern visade 22° strax innan 8 på morgonen. Innan vi hunnit äta frukost så stannar det italienska paret från i går kväll, till framför vår husbil för att säga hej då. Efter frukost så vandrar vi intill byn för att se den i dagsljus. Det var mycket affärer öppna som man inte kan se på kvällen. Mitt i byn var det marknad där det såldes allt från frukt, korv, kött, ost, kläder till vin. Vi köpte ett gott rosevin från en handlare som tappade upp efter hand från stora fat. Man kunde välja mellan flaska, 3-liter eller 5-liter. Det hade varit skojigt att se denna säljare på torget i Ängelholm.

Temperaturen ligger på behagliga 24° mitt på dagen, dock blåser det ganska rejält idag.
Så tyvärr kan Ann-Louise inte bada idag pga höga vågor.
Vi glömde berätta att i Monaco körde vi på en F1 bana så det skrek i däcken, dock inte på grund av hastigheten utan på grund av värmen i asfalten.
På kvällen bestämde vi oss för att gå ut och äta då vi hade dåligt med färskvatten. Av någon anledning, som vi inte fick någon förklaring på, så stängdes vattnet av i kranarna på ställplatsen kl 17:30. Vi kom på att det behövdes fyllas på ca 5 minuter försent.
Vi hittade en restaurang som serverade en fin Paella, man kunde se det stora stekfatet genom en glasruta. Då hälften av oss inte är så förtjust i detta så blev det en portion god pasta och en portion Paella. Till detta drack vi ett gott lokalt rödvin.

120630

Idag fortsatte vår färd västerut mot Palavas-let-Flots, söder om Montpellier. Strax efter 10 visar termometern 24°, växlande molnighet.
Vi väljer vägen ända nere vid kusten. På ena sidan Medelhavet och på den andra innanhav. En sträcka går genom ett vindistrikt och där får vi syn på vinproducenten som vi handlade av på marknaden. Då vi tyckte att rosevinet som vi köpte där var gott så stannade vi och köpte lite för att ta med hem.
Längs vägen tittar vi på två andra stellplatser men vi tyckte inte att de var bra.
Stellplatsen i Palavas-let-Flots ligger ända nere i hamnen, tyvärr är det en bit till badstranden men med cykel går det fort att ta sig dit.
Molnen har tätnat under dagen temperaturen har stigit till 28° och luften är tung och klibbig. Enligt en svensk familj som vi träffade här så ska det komma åska och regn men sedan ska vi åter igen få fint väder.

120701

Molnen ligger fortfarande täta över oss, termometern visade ”bara” 22° när vi gick upp. Tanken är att vi stannar här ytterligare en dag. Vi ska kolla vädret under dagen så vi vet åt vilken riktning som det är bäst.
Ungefär vid 11 så började det regna, detta väder höll i sig resten av dagen. Dennis och Bellman tyckte dock att vid halv åtta-tiden att det var dags för en promenad fastän vädret var dåligt, så vi gick ut alla fyra. Trots paraply och hundtäcke var vi ganska snart dyngsura så vi får hoppas på torkväder i morgon, det blev lite trångt i badrummet med alla våta kläder. Temperaturen sjönk under eftermiddagen till 17°.
För att försöka ta reda på var solen tagit vägen så tittade vi på fransk TV. Inte för att vi förstod så mycket men väderprognosen visade att morgondagen skulle bli bättre, framför allt väster ut.

120702

Idag lyser solen återigen på oss. Målet idag är en stellplats i Gruissan, ca 6 mil från spanska gränsen. En bit av vägen körde vi på samma väg som Tour de France ska gå den 14/7, hoppas att de har bra däck då vägen är ganska ojämn. Långa sträckor nere vid havet så såg vi mussel- eller ostronodlingar. Tyvärr är det svårt att stanna i vissa samhälle, de är inte anpassade till större fordon som husbilar, väldigt trångt och förbudsskyltar som visar att husbilar inte får parkera.
Väl framme vid målet så hittar vi tre olika stellplatser, vi väljer den som ligger vid fritidshamnen. Tyvärr visar det sig att badet ligger långt bort och den ”gamla” staden inte var vad vi förväntade oss. Den gamla delen av byn är Medelhavets enda ringby, gatorna går runt i en cirkel. Tyvärr hade den tappat sin charm någon stans genom åren. Hamnen är full av båtar men inget folk, restaurangerna är nästan helt tomma.

Då denna del av Frankrike inte var vad vi förväntade oss så bestämmer vi oss för att köra tillbaka till Santes-Maries-del-la-Mer. Detta då vi tyckte att stellplatsen var bra, fina bad och att byn var mysig. Vi vill gärna njuta lite till av sol och bad innan det är dags att styra norrut igen.

120703

Himmelen är klarblå och termometern visar 19°. Efter frukost kör vi tillbaka österut till Santes-Mareis-del-la-Mer. I en by längs vägen stannar vi till vid Lidl och fyller på förråden.
Vid halv 12 når vi så dagens mål och hittar en fin plats vid strandpromenaden.
På kvällen tar vi en promenad in till byn som sjuder av liv både på strandpromenaden och på restaurangerna.

120704

Vi vaknar vid 9, solen skiner och termometern visar 23°. Även Dennis har kommit på att det går att sova till mer än 8. Per cyklar in till byn och köper en baguette till frukost. Till lunch köpte Per blåmusslor som han kokte och åt med stor förtjusning. Han fick mer än gärna ha dem för sig själv.
Dagen i övrigt gick åt till att vila, sola och bada. På kvällen blev det återigen en promenad till byn.

120705

Vid tre-tiden i natt så började det att regna. Enligt tidigare väderprognoser var det sämre väder att vänta idag. Temperaturen låg ändå på 22° är vi gick upp. Frukost fick vi äta inomhus pga vädret. Vi tittade på väderprognosen på TV som visade att det återigen ska bli fint väder från och med i morgon tom söndag, så vi bestämde oss för att stanna ytterligare några dagar.
Utrustade med paraply tog vi en promenad in till byn på förmiddagen för att titta på lite kläder samt att Per ville köpa musslor till lunch även idag. Några kläder blev det inte men väl en baguette och 1 kg musslor. Som tur var så behövde vi inte använda paraplyet utan solen kom fram och lyste återigen på oss.
På eftermiddagen så kom den svenska familjen som vi träffade i Palavas-let-Flots, de hade legat kvar där till idag. Då vi hade pratat varmt om denna stellplats så ville de prova även denna.

120706

I dag fredag så är det marknad i byn. Då vi vet sedan förra gången vi var här att det är både varmt och trångt så får Dennis och Bellman stanna i husbilen. Solen lyser och himlen är klarblå, 25°. Återigen konstaterar vi att det är dyrt med kläder och frukt. Endast tomater och meloner är vettiga i pris. Per har sedan förra fredagen prata om att han vill prova ostron. På marknaden finns det ett stånd där man kan köpa ostron och äta direkt eller ta med sig. De läggs upp snyggt på fat, med is om man vill ta med sig, annars utan. De öppnas av personalen så det är bara till att äta. De serveras med vitt vin, citron och vinäger. Per beställer först ett ostron för att prova, då det smakade gott så tog han ett litet fat med sex stycken till. Innan vi lämnade marknadsområdet så köpte vi en baguette och en vattenmelon till lunch.

Med tanke på alla ostron som förtärdes på marknaden så kändes det tryggt att den andra svenska familjen var kvar, då mamma Jenny är läkare, förvisso kirurg men även kunnig i allmän medicin. Som tur var så behövdes inte hennes hjälp.
Resten av dagen använde vi till att sola, bada (varm och gott). På kvällen gick vi in till byn och tittade på folk.

120707

Klockan var mer än 9 innan vi gick upp. Solen lyste från en klarblå himmel och termometern visade 23°. Per tog cykeln och körde upp till den stora butiken i byn för att köpa juice och bröd till frukost. Ett kilo musslor fick även plats i cykelväskan (till lunch, inte till frukost). Under förmiddagen uppkom tanken på att även ha några ostron till den samma, vilket innebar ytterligare en cykeltur.
I övrigt flyter dagarna lugnt med sol bad och siesta.

120708

Vaknar runt kl 8 efter en blåsig natt. Himmelen är mulen och det är 22°. Vi bestämmer oss för att påbörja vår resa norr ut. Vi kör med saknad från Santes-Maries-del-la-Mer. Vi hoppas att vi har möjlighet att återkomma hit så snart som möjligt.
Färden går längs Rhone och vi stannar för natten i Gervans ca 2 mil från Valence på väg upp mot Lyon.

120709

Halv 8 visar termometern 17° och vi fortsätter vår färd norrut direkt efter frukost. Vi stannar efter två mil vid en Lidl och passar på att fylla upp med mat och köper även ett mousserande vin som vi tycker om samt vin ifrån Rhone för att ta med hem.
Då vi tänkt att köra många mil idag så väljer vi att ta motorvägen. Trots det så är klockan över 6 på kvällen innan vi är framme i Avize som ligger mitt i Champagneområdet. Efter att Dennis och Bellman fått mat så går vi en runda i byn och passar även på att prova ett glas av den ädla drycken.

120710

Vi vaknar tidigt på morgonen då kyrkklockan slog tre slag varje halvtimme och rätt antal slag varje heltimme. Efter frukost så körde mot Le Crotoy i norra Frankrike, strax söder om Calais. Vi valde att inte ta motorvägen utan vi ville få en möjlighet uppleva den Franska landsbygden. Mellan Reims och upp mot Amiens så blev vi påminda om att krig är fruktansvärt, ett 15-tal krigs-kyrkogårdar, Franska, Brittiska och Tyska. Osäkert om de är ifrån första eller andra världskriget eller båda delar.

Väl framme i Le Crotoy så vandrar vi en runda. Vi blir snabbt uppmärksamma på alla människor som samlats längs kanten mot havet. Det visar sig att ebb och flod varierar stort här och det var dags för flod. Vattnet strömmade in mot hamnen och de båtar som för en stund sedan låg på land flöt nu fritt i vatten.
Tyvärr så har vädret blivit sämre än vad vi har blivit vanda vid. Det är växlande molnighet och temperaturen är bara 16° kl 20:00.

120711

14° och växlande molnighet.
Vi kör vidare norrut. Vid Boulogne väljer vi vägen längs kusten mot Calais. Helt otroligt vackert, höga sanddynor, långa sandstränder. Här såg man återigen vilken skillnad det kan vara mellan ebb och flod. Ungefär halvvägs så kör vi av för att besöka Cap Gris-Nez, en fyr och utsiktsplats.

Med hjälp av kikaren kunde vi se Dovers vita klippor, tyvärr så var det ganska disigt. På vandringen upp till utkiken så höll vi nästan på att blåsa bort i den starka vinden. Hela trakten är fylld av minnen från andra världskriget med fler museum, t.ex visas en av de jättekanoner som användes för att försvara kusten. Intill utsikten så ligger ett fort där man kan få en bild av hur det sprangs i gångarna under fiendens attacker.

Tanken var att vi skulle övernatta på stellplatsen i Calais men det blåste så mycket att sanden från stranden blästrade både oss och husbilen.

På vägen ut från Calais körde vi förbi detta hus smyckat med karameller.

Vi körde därför vidare in i Belgien och hamnade till slut på en jättefin stellplats i Antwerpen. En stor inhägnad park med gräsytor som de gjort till en stellplats för över 100 husbilar.

120712

Klockan åtta vaknade vi av att det ösregnade på husbilens tak. Trots oljudet så är man väldigt tacksam att det inte är tältsemester. Termometern visade bara 13°. Solen tittade ganska snart fram och termometern steg till 20°.
I växlade väderlek sneddade vi upp till Tyskland via Holland. Strax innan Nordhorn som var målet för dagen så hann vi upp ett riktigt ösregn, det bara flöt över vägen. Som tur var så hade vi stannat för att tanka (under tak) och blev kvar där tills det hade lugnat sig.
I Nordhorn så hittade vi en fin stellplats i utkanten av staden, nära sjön Vechtesee. Vi gick en runda i staden som visade sig vara vacker med gågator och kanalsystem. Tack vare att vi utrustat oss med jackor och paraply så sken solen på oss hela rundan.

120713

Regnet öste ner och temperaturen visade 13° kl 7 när vi vaknade. Det var bara 17° inne i husbilen så vi satte på värmepannan. Lite varmt kaffe och nybakad bulle fick igång oss.
Vi lämnade Nordhon vid 9 med Heiligenhafen som mål. Regnet öste ner de första 10 milen men sedan hade vi växlande molnighet hela vägen. Det märktes att det var fredag, otroligt mycket trafik och många vägarbeten längs motorvägen. Runt Hamburg var det långa köer så resan tog längre tid än vi räknat med.
Vid tre-tiden så anlände vi till stellplatsen i Heligenhafen där vi hittade en fin plats. Det visade att det var Hamnfestivalen i byn med musik och servering av allt möjligt, korv, öl, fisk mm. Efter att Dennis och Bellman fått mat så vandrade vi upp i byn för att titta på festligheterna och passade då på att äta lite olika sorters mat, korv, fisksoppa och fisk med pommes. Detta fick ersätta middagen idag. Precis när vi kom tillbaka till husbilen så började det att regna lite men vi klarade oss. Där ser man vad det gör nytta att bära med sig paraply.
120714

I morse var det en trött samling som inte kom ur sängen förrän långt upp på förmiddagen. Utanför husbilen var det växlande molnighet och 17°. Efter frukost med nya bullar, juice och kaffe så gick vi in till byn. Festligheterna fortsatte även idag med stånd med hantverk, frukt, mat och dricka. Innan vi gick tillbaka till husbilen så passade vi på att äta lunch, två bullar, den ena fyllda med rökt lax och den andra med matjessill (lite annorlunda än vår sort) som vi delade på. Återigen klarade vi oss från regnet, det började precis när vi var tillbaks. Efter en stund klarnade det upp igen.
Framåt kvällen så grillade vi kasslerrökta revben och korv som serverades med sallad och ett gott rött vin.
Vi avslutade kvällen med att gå ut på den stora bryggan som nu tycks vara färdig.

120715

Efter frukost bestämde vi att det är dags att köra hem.
Vi har haft fyra underbara veckor och som tur är så är det mycket av sommaren kvar. Vi ser nu fram emot fina svenska sommardagar. Hoppas att påsen med sol och värme som vi har med oss från Medelhavet har klarat resan. Vi öppnar den och släpper ut så snart vi kommer hem.

Tack för att ni har följt våra äventyr.

Kramar från Ann-Louise och Per

11121314151617
18192021222324
252627282930

Fyll i din mail adress för att få uppdateringar om våra resor

Gör som 21 andra, prenumerera du med.