Rovinj & Postonjagrottorna.

140705

10:00 25° mulet.
Molnen luckras upp under förmiddagen så vid middagstid lyser solen återigen från en klarblå himmel.

140706

07:00 26° klarblå himmel.
Även om det har varit mycket bra bad under hela vår vistelse i Kroatien så är det nog så att badet här vid campingen är det bästa och det varmaste, 25° varmt nästan varje dag och klart fint vatten.
Då det både finns en liten affär och en bra restaurang inom campingens område så går det ingen nöd på oss. Det enda vi saknar är en liten trevlig by att vandra in i på lagom avstånd.

140707

08:00 26° klarblå himmel.
Idag lämnar vi Krk för att köra till Rovinj. Så vi säger på återseende till våra vänner, även de andra ska köra vidare idag, några till Pag och ett par kör hemåt.
Vi kör upp på motorvägen strax innan Rijeka. Det är gratis väg fram till tunneln Ucka och då har vägen övergått till vanlig väg. Växtligheten på Istrien är helt annorlunda mot kusten, grönskande med blandskog och mycket odlingsmark.
Vid avfart Rovinj kör vi av, de sista fem milen har det återigen varit motorväg. För hela sträckan fick vi betala 56 kuna. Vårt mål är camping Porton Biondi (45° 5′ 41″ N 13° 38′ 29″ O). Vi har blivit tipsade om att denna camping ska vara fin.
Väl framme på campingen så hittar vi en plats där vi får skugga det mesta av dagen. Termometern visar 35° (kl 17:00).
Efter att vi och Bellman fått mat så går vi ner till Pizzerian strax utanför campingen och tar en öl och får därmed gratis WiFi.

140708

09:00 växlande molnighet.
Idag är det betydligt svalare så vi tar en promenad in till byn Rovinj. Byn visar sig vara en mycket vacker by med en kyrka högt upp mitt i den gamla delen av byn. Vi passar på att äta middag nere vid hamnen, meny med antingen fisk- eller kött-tema för 6 euro.
Om man vill så kan men åka gratis buss mellan campingen och Rovinj. Enligt skyltar så kör bussen varannan timme hela dagen.
På kvällen går vi ner till Pizzerian för att få tillgång till internet så vi kan kolla vädret för att planera den sista delen av semestern.

Den här 65 meters privatyachten kom in för ett kortare besök, ägare okänd.

140709

07:30 18° mulet och tidvis regn.
Då både YR och SMHI lovar/hotar med sämre väder i Kroatien de närmaste dagarna så beslutar vi att lämna Medelhavet för denna gång och styra upp mot Postonja-grottorna i Slovenien.
Vi kör den lilla vägen förbi Limfjorden men tyvärr så har buskar och träd växt upp och hindrar utsikten. Inte ens från utsiktstornet så ser man. Vi kör därefter på motorvägen till Umag, detta kostar oss 71 kuna. När vi passerat gränsen till Slovenien så väljer vi återigen motorvägen fram till avfart Postonja, 12,90 euro. Här kan vi inte betala med varken Visa eller Mastercard så det får bli kontanta pengar.
Postonja-grottorna är nog ett av jordens underverk, helt fantastiskt. Det går helt enkelt inte att beskriva dessa utan de måste upplevas i verkligheten men för att ni ska få en liten förståelse så kan vi berätta att det först börjar med en tågresa in i grottorna på 1,5 km sen tar det 1,5 timmar att vandra i själva grottorna. Denna resa i underjorden kostade 22,90 euro per person.

Utanför grottorna kan man välja att ställa husbilen på ställplatsen, 18 euro per natt med tillgång till vatten tömning mm. eller på parkeringen, 3,50 euro på dagen eller 10 euro för att stå där över natten.
Vi väljer att betala 3,50 euro då vi planerar att köra vidare efter vårt grottbesök.

Efter grottbesöket och lite mat så börjar vi köra norrut. Då motorvägen är ganska dyr i Slovenien så väljer vi att köra lite mindre vägar, man får även ser lite mer av trakten. Den väg vi väljer går parallellt med motorvägen österut. Strax innan gränsen mot Italien, vid staden Nova Gorica, så vänder vi norrut och följer floden Soca och sedan väg 203 upp mot Österrike. Vi kan varmt rekommendera denna väg. Den är mycket vacker, dock får man inte vara rädd för att det går både upp och ner samt rätt många kurvor.
Då vi inte ännu har bestämt oss för vilken väg vi ska ta över alperna så letar vi upp en liten camping vid Millstätter See i Seeboden. Camping Winkler ligger granne med sjön, egen privat strand. Tyvärr så tar de ut ett högt pris trots att campingen inte erbjuder någon större service, 33,30 euro för en natt.

140710

08:30 14° regn.
Det märks att vi lämnat den södra delen av Europa, helt annan temperatur här. Innan vi lämnar Seeboden så passar vi på att handla lite.
Vi fortsätter att köra lite mindre vägar. Väg 99 tar oss via byn Katschberg, ganska rejäla backar men vi har kört på värre vägar. Dock väljer vi att gå på motorvägen strax innan Tauenstunneln. Därefter så kör vi av igen och sneddar mellan Bischhofen till Saalfelden, en grönmärkt gul väg, mycket vacker sträcka. Därefter så går färden norrut in i Tyskland och åter på motorvägen vid Traunstein.

Efter en hel del vägarbeten och trafikstockningar så når vi stellplats Eichstätt, nordväst om Ingolstadt (48° 53′ 3″ N 11° 11′ 51″ O). Det ser lite torftigt ut först när man kommer dit, en stor grusplan och en vatten/tömnings automat. Detta är inte själva ställplatsen utan man följer skyltarna lite längre in och kommer ner på en fin grön plats. Det första man ser är en stor skylt med husbilmärket och ”Herzlich willkommen”.
Under dagen har det inhandlats påfyllning till vårt internetkort på Aldi. Det brukar vara svårt att få igång men detta året så är det totalt omöjligt. Så sent som vid nyår så blev vi av med 10 euro, vet fortfarande inte varför. Imorgon får vi försöka hitta en lösning.

140711

08:00 15° mulet.
Vi vaknar av att det är en bil som tutar, det är brödbilen, det kallar vi för service.
Innan vi lämnar Eichstätt så kör vi in på Expert och får hjälp av en mycket rar kille som pratar bra engelska. Han startar igång kortet till oss via en av deras mobiltelefoner. Trots att vi inte handlade något så ville han ändå inte ha betalt för jobbet. Om värden hade varit befolkad av sådana som han så hade vi inte haft så mycket krig och elände.
Väl ute i husbilen så startade vi upp internetuppkopplingen via routern och allt fungerade bra en liten stund sedan var den ”död” igen?????
Vi kör vidare till Weimar, strax intill Erfurt. Ställplatsen ligger centralt i staden (50° 59′ 6″ N 11° 18′ 59″ O) och kostar 10 euro. Väl på plats så ringer vi upp Aldi callcenter och får prata med en engelsktalande kille som inte alls är intresserad av att hjälpa till. Han bara konstaterar att pengarna är borta. Tydligen så skulle killen som hjälpte oss på Expert, ha tryckt in ytterligare info för att det skulle bli rätt men det visste varken han eller vi. Mannen på Aldi är väldigt otrevlig och vi avslutar samtalet. Pga detta bemötande så kommer vi inte att använda oss av Aldis internet igen, 15 euro för ingenting.
När den värsta ilskan har lagt sig så går vi in i staden och letar upp en butik som säljer bl.a. Internetabonnemang. Vi väljer att köpa T-mobile för en vecka och 500 mb, 9,99 euro finns även per dygn och 500 mb för 2,99 euro. Vi får hjälp i affären att registrera
allt och killen som hjälper oss ser även till att allt fungerar inne vi går därifrån.

140712

07:30 16° klarblå himmel.
Vi lämnar Weimar 09:30 och styr mot Celle. Vi väljer mindre vägar och kommer då via Harz nationalpark,ett mycket trevligt område. Vi har hört att Celle ska vara en fin stad med en gammal stadskärna där bebyggelsen består av korsvirkeshus. Tyvärr så är ställplatsen stängd då de ska ha fest med tivoli där. Vi kör därför vidare mot Bergen. Denna stellplats var inte något som faller oss i smaken så vi bestämmer oss för att äta och sedan köra sista biten upp mot Heiligenhafen för stanna några dagar där innan vi kör hem.
Runt kl 18 så kommer vi fram till ställplatsen i Heiligenhafen. Den är nästan helt full men vi lyckas till sist hitta en bra plats. Strax efter oss så ser vi en lång kö av husbilar som försöker hitta platser men flera får ge upp.
Förstår inte hur de styrande här tänkte när de bestämde att stellplatsen ska stängas, här är ju alltid massor med husbilar. Husbilsfolket spenderar rätt mycket pengar i byn och även stellplatsavgiften måste ju inbringa mycket pengar till staden.
Tydligen så har de styrande börjat tänka om. Det ryktas nu om att de kommer göra en ny stellplats strax intill dem gamla.

140713

08:30 17° växlande molnighet.
Idag händer det inte så mycket vi är trötta efter många mils körning. Tanken var att vi skulle gå upp i byn och titta på finalen i fotbolls-VM men regnet öser ner så vi följer matchen på TV istället. Att Tyskarna vann går inte att missa, det skjuts raketer och tutas överallt.

140714

09:00 17° mulet.
Det har regnat hela natten och under dagen har det kommit en hel del skurar. Inte förrän på eftermiddagen klarnade det upp. Framåt kvällen vi går tillsammans med ett annat svenskt par in till byn och äter goda fiskburgare på vårt favoritställe.

140715

08:30 18° klarblå himmel.
Efter frukost bestämmer vi oss för att köra de sista milen hem. Vi gör lite inköp på Aldi och Boardershoppen och därefter tar vi färjan över till Danmark för att sedan köra över bron till Sverige.

Väl hemma så kan vi konstatera att vi kört 485 mil. Under resan har vi sett mycket, badat, solat, upplevt kultur. Bäst av allt har dock Postonjagrotterna varit.

Tack för denna sommar och om allt blir som vi vill så blir det en ny resa till nästa sommar.

Ann-Louise, Per och Bellman

september 2018
M T O T F L S
« Aug
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Fyll i din mail adress för att få uppdateringar om våra resor

Gör som 21 andra, prenumerera du med.