Resan ner till Ramatuelle

OBS, alla bilder nedan går att klicka på för större bild.

150610

13:00 lämnar vi ett soligt Utvälinge för sommarens äventyr. Termometern visar 23°.

Vårt första mål är Ramatuelle i Frankrike men vägen är lång och vi tar det lugnt, det är ju semester.

Vi trodde inte att vi skulle komma iväg förrän på seneftermiddagen men allt flöt på så vi kunde starta tidigare. Färden gick via Öresundsbron och färjan via Rødby-Puttgarden. Egentligen så hade vi bokat överfart 22:20 men vi kom med färjan16:40.

Efter ett kortare stopp vid Boardershoppen så styrde vi söder ut. Etappmålet för dagen var Walsrode. Parkeringen utanför fågelparken är gratis 1dygn. Vi valde att inte gå in i parken i år då vi har varit där tidigare men parken är väl värd ett besök.

Dagens etapp blev 53 mil.

150611

08:30 14 ° klarblå himmel

Lämnar Walsrode efter en lugn natt. Efter en liten stund så är vi ute på Autobahn. Betydligt mer trafik idag än i går kväll. Ulla-Greta (vår GPS) varnar stup i kvarten för stau (stopp) och vill räkna om och köra omvägar men som tur är så är det som ”vargen kommer” lite vägarbete men inga direkta stopp. Vårt mål idag är att besöka Carthagofabriken i Aulendorf. Vår vattenkran i badrummet har gått sönder så förhoppningsvis så kan vi fixa en ny där. Tyvärr så hinner verkstaden stänga innan vi hinner fram. På området så har de en ställplats så vi stannar över natten.

Temperaturen har stigit rejält under dagen, kl 19 så visar den 24°. För första gången så tar vi fram solstolarna ur garaget och kvällen tillbringat vi utanför husbilen i varsin solstol. Ostpaj och ett glas rött vin är helt ok efter 67 mils resa.

Övernattning vid Carthagofabriken i Aulendorf.

150612

07:30 17° och klarblå himmel.

Efter frukosten så kollade vi vad reservdelar till vår badrumskran skulle kosta. Det visade sig att man inte kunde köpa reservdelar utan man var tvungen att köpa en helt ny kran för 1100 SEK vilket vi tyckte var för mycket så det blev till att ta fram limmet istället.

Precis när vi ska lämna Carthagofabriken så kommer det en sprillandes ny Carthago E-line, årsmodell 2016. Den har fått en helt ny nos, påminner om C-lines årsmodell 2015.

Carthago årsmodell 2016

För att komma tillbaka till motorvägen så följde vi väg 32 mot sydöst.

För att ta oss igenom Österrike så plockar vi fram vår Easy-Go +. Vi kunde valt en en mindre väg men vi valde motorvägen mest för att boxen skulle få en puls så den inte lägger av. Exakt vad vi fick betala för att köra via Österrike vet vi inte, det får bli en koll av konto. Rapport kommer senare.

Ulla-Greta leder oss av motorvägen via avfart 27 för att sedan leda oss till Schweiz via en mindre väg. Vid gränsen in i Schweiz stannar vi för att betala motorvägsavgift för husbilar över 3,5 ton. För sju dagar (minimum) betalade vi 228 SEK.

Via Sant Bernadino-tunneln gick vår färd vidare ner mot Italien. Vyerna längs motorvägen är hissnande, höga berg och djupa dalar. Snöklädda toppar och vackra blomsterängar.

Motorvägen ner mot Genova bjöd inte på några större sensationer, mycket trafik och otroligt mycket lastbilar.

Vi hade tänkt oss att stanna för natten i en by som heter Arenzano, väster om Genova men det visade sig att platsen var trång och låg mellan en väg och en järnväg, ingen höjdare. Vi bestämde oss för att fortsätta mot ställplatsen i SanRemo. Inte värdens vackraste ställplats men helt Ok.

Totalt har i betalt ca 30 euro för alla milen som vi kört på motorväg i i Italien. Vi tycker att det är väl använda pengar. Skulle man kört småvägar så hade nog kostnaden för disel varit den dubbla.

Väl framme i SanRemo efter 72 mil så var klockan närmare halv åtta på kvällen så vi bestämde oss för att försöka hitta en pizzeria med humana priser. Strax utanför ställplatsen till höger så ligger det en pizzeria som vi bestämde oss för att prova. Priserna för en pizza ligger mellan 7,50 – 9,50 och var till full belåtenhet. Klockan är nu 23:00 och termometern visar 24°.

Tillbaka vid husbilen så satte vi utanför för att njuta av den ljumma natten. Då började det att regna och inom kort så var åskan över oss. Ett praktfullt skådespel när blixtrarna for över himmelen.

150613

08:00 24° klarblå himmel.

Trötta efter resan ner till Medelhavet så bestämmer vi oss för att stanna kvar i SanRemo ytterligare en natt. Avgiften för ställplatsen är 15 euro per natt. Campingen strax intill tar 49 euro för en natt om man vill ha havsutsikt. Det blev en plats ledig ute vid kanten på ställplatsen med utsikt över havet så vi flyttade oss dit. Att äta frukost under en palm med Medelhavet som granne i SanRemo, sämre kan man ha det.

Runt middagstid så promenerade vi upp till affären en liten bit från ställplatsen för att inhandla lite till lunch och till middag.

Under eftermiddagen så kom det återigen in ett område med regn och åska men det gick över på några timmar och snart sken solen igen.

Framåt kvällen så dyker det upp en annan Carthagohusbil, det var Kjell och Catrin, Getingen. Vi visste att de var på väg men vi visste inte riktigt när eller var vi skulle träffas. Kul att ses.

150614

09:00 24° mulet och med tiden åska.

I sällskap med Kjell och Catrin så lämnar vi Sanremo strax efter 10. Det började klarna upp så förhoppningsvis så slipper vi mer regn.

Vi väljer att köra längs kusten. I Nice blev det en mycket konstig väg med bland annat mötande trafik på höger sida! Allt gick dock lyckligt ända fram till Antibes där vägen var översvämmad och det blev mycket konstiga vägar fram och tillbaka. När vi kom in på väldigt smala vägar där en av oss fick gå före och mota alla bilar och be dem köra åt sidan eller backa, på franska, för att husbilarna komma fram. Till sist så lyckades vi ta oss ut på större vägar och valde efter detta att ta motorvägen mot Frejius.

Efter ett försök att få plats på ställplatsen i St Aygulf, vilket inte gick då där var fullt, så körde vi mot Ramatuelle. Efter lite lunch så blev det dags för årets första dopp.

Dagens etapp blev bara 18 mil.

Ramatuelle Tamaris

150615

08:30 23° klarblå himmel.

Att vakna av sig själv och inte av väckarklockan är så skönt. Att sedan himmelen är klarblå när nattgardinen dras undan, gör inte saken sämre. Dagen går i lugnt tempo, lite strand med sol och bad och lunch i skuggan är balsam för själen. Vi har tänkt att stanna här i Ramatuelle fram till söndag för att sedan köra västerut.

På eftermiddagen tog Per och Kjell scootern för att ta sig en titt på St Tropez. I hamnen där vi tidigare sett stora fina motorbåtar låg nu stora fina segelbåtar istället. Det pågick en stor seglartävling.

Trångt var det här.

Oj, vilka segelbåtar.

Panorama bild över hamnen i Saint Tropez

Som tur var så hittade de ett vattenhål i värme, en liten öl slank ner.

God öl i Saint Tropez

På kvällen så gick vi in till semesteranläggningen strax intill för att lyssna lite på musik. Tyvärr så hade vi sällskap av en massa mygg, inte fullt så trevligt.

150616

09:00 23° växlande molnighet

Även denna dag går i sakta mak. Framåt seneftermiddagen blev Per och Kjell rastlösa igen och tog scootern och körde upp till byn Ramatuelle. Denna by visade sig bara väldigt vacker med smala gränder och vackra hus. Medans herrarna var ute på sightseeing så var damerna fullt nöjda med att läsa böcker och prata mellan varven.

Ramatuelle

Molen har hängt runt om oss hela dagen men solen har lyst på oss ända fram till kvällen då åskmolnen hopade sig så stolar, bord och markiser åkte in med fart. Vi hann precis innan regn och blåst var över oss. I kväll får det nog bli en innesittarkväll.

Åskan kommer.

16171819202122
23242526272829
3031

Fyll i din mail adress för att få uppdateringar om våra resor

Gör som 21 andra, prenumerera du med.