Santes-Marie-del-la-Mer till Le-Grau-du-Roi

Som vanligt går det att klicka på bilderna om du vill se större.

150621

07:00 19° klarblå himmel.

Vi lämnar Ramatuelle efter att vi sagt på återseende till Kjell och Catrin. Vårt mål är att återse Santes-Marie-del-la-Mer, en liten by i naturområdet Camarcue.

Färden går över berg, slättland med utsikt upp mot klippor som hade passat i vilken indianfilm som helst. Vi försökte se några franska indianer men lyckades inte, de är nog väldigt sällsynta. Strax intill Port-de-Bouc (Martigues) så såg vi årets första flamingo och styltlöpare.

Runt 13:30 så anländer vi till en av semesterns höjdpunkter, 32° och en blå himmel.

Vi tycker att Santes-Marie-del-la-Mer bjuder på det mesta av det bästa, bra ställplats ända nere vid havet med en bra strandpromenad in till byn. Bra utbud av restauranger och bra tillgång till skaldjur. En nyhet för i år är att de gjort om den del av ställplatsen som är bortanför badplatsen. Istället för att stå längs kanalen så har de gjort ett fint område till vänster med träd och gräs- och grusunderlag. Avgiften för ställplatsen har höjts till 12 euro.

På kvällen vandrar vi in till byn för att få oss en bit mat.

150622

09:00 25° klarblå himmel.

Med scooterns hjälp inhandlas frukostbröd och frukosten äts i skuggan utanför husbilen. Det är svårt att hitta något att klaga över när man lever som vi gör just nu.

Dagen går i sakta mak med sol, bad och promenader.

Saintes-Mareis-del-la-Mer

150623

10:00 25° klarblå himmel.

Vi har den senaste tiden lagt oss till med sena morgonvanor, rätt skönt när man har semester.

Efter frukost så tar vi en tur med scootern för att upplev omgivningen. Första stoppet blir vid turistbyrån för att få tillgång till WiFi. Det är fortfarande samma lösenord som de hade när vi var här första gången 2011.

Färden fortsatte sedan ut i Camarcue-området på lite mindre vägar. Det är fördelen med scooter, man kommer fram nästan överallt.

När vi kom tillbaka till husbilen så hade Kjell och Catrin kommit. De hade varit i Carro i två nätter. På kvällen gick vi in till byn tillsammans för att äta en pizza. Det finns en liten pizzeria vid torget som har valfri pizza för 11 euro. De är stora och rejäla och serveras på träfat som man kan snurra och man får en egen pizzaskärare att dela pizzan med, inga bestick. Det går inte att köpa en öl till maten på pizzeria men det fixade pizzabagaren, han beställde till oss från puben intill som serverades vid bordet. När vi skulle betala så betalade vi pizzan där vi var och ölen över staketet direkt till pubägaren, smidigt.

150624

08:30 21° klarblå himmel

Vi vaknade tidigt av att det blåste, bara 21°, hu det kändes kallt i vinden. Frukosten blev serverad i husbilen idag för att undvika sand på mackan. Vi så återigen på återseende till Kjell och Catrin, de skulle köra vidare västerut.

Efter frukost så promenerade vi in till byn för att inhandla ett nytt rivjärnsfat. Det som finns hemma i huset börjar bli utslitet, troligen muskotnöten som sliter hårt. Det blev även till att spana in vilken restaurang som serverar den bästa Bouillebaissen för i kväll tänkte vi prova denna franska specialitet som en försenad födelsedagspresent.

Under eftermiddagen när vi satt utanför husbilen och bara njöt så såg vi att folk som bort ifrån stranden hoppade, borstade och sprang när de kom ca 100 meter längs vägen. Det visade sig att massor av mygg anföll alla när de gick förbi. Vi hade märkt en en ökning av mygg även hos oss men inte så farligt.

På kvällen vandrade vi in till byn för att äta Bouillabaisse på franskt vis. Vi hade hittat en trevlig restaurang under dagen där de hade en meny som innehöll Bouillabaisse som huvudrätt. Måltiden blev en positiv överraskning. Som förrätt kunde man välja på sex olika rätter som ni ser så blev det ett bra val.

Förrätten

Bouillabaissesen var mycket god men annorlunda mot den varianten som vi tidigare gjort själva. Till efterrätt så fanns det också mycket att välja på, med dåliga kunskaper i franska så är det alltid lika spännande och se vad man egentligen har beställt in. Vi fick en fransk äppelkaka med grädde och en chokladtårta, olika nyanser i lager, med grädde. Mycket gott vilket som. Som pricken över i:et så drack vi ett kallt gott rosevin som servitrisen rekommenderade.

Bouillebaisse

Tyvärr så hade antalet mygg ökat under kvällen så när vi försökte skick bloggen utanför turistbyrån så fick vi ge upp, mygg överallt. Luftfuktigheten hade även ökat så det blev till att lufta husbilen försiktigt och enbart där vi har täta mygg-gardiner.

150625

08:30 23° klarblå himmel.

Idag har vi bestämt oss för att köra vidare på nya äventyr. Vi lämnar Santes-Maries-del-la-Mer för denna gång, får vi bestämma så kommer vi åter någon gång i framtiden. Efter att fyllt på nytt vatten och tömt annat så kör vi västerut. Målet för dagen är Aigues-Mortes för att titta på den gamla ringstaden.

Efter bara några mil så får vi se en purpurhäger, det är första gången för oss båda. Tyvärr så hann den lyfta innan vi fick fram kameran. Vid infarten till Aigues-Mortes så hittade vi en stor Inter Marchè där vi passade på att tanka, fylla gas, fylla på förråden samt att tvätta av husbilen. Därefter letar vi med Ulla-Gretas hjälp oss fram till en parkering för husbilar.

Aigues-Morte

Efter en god lunch så promenerar vi in till själva ringstaden. Luften står helt stilla både i och utanför staden så vi bestämmer oss för att köra vidare till Le-Grau-du-Roi och en ställplats ända nere vid stranden. Väl framme så har klockan hunnit bli 15:30 och termometern visar 27°, solen lyser från en klarblå himmel.

Le-Grau-du-Roi

One Response to Santes-Marie-del-la-Mer till Le-Grau-du-Roi

• Nils Erik Frischenfeldt says:

Hej
    Vi följer med intresse er resa finns det möjlighet att ni kan ange kordinater till ställplatserna

april 2018
M T O T F L S
« Aug
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829

Fyll i din mail adress för att få uppdateringar om våra resor

Gör som 21 andra, prenumerera du med.