Le-Gru-du-Roi & Marseillan-Plage

150626

08:30 25° klarblå himmel.

I natt blev det lite oroligt. Genom alla år vi har kört med husbil och husvagn så har vi väckts av olika saker men i natt hände något helt nytt. Strax efter 03:20 så vaknade vi av ett konstigt högt spolande ljud. Tankarna hinner fara rätt mycket innan vi upptäckte att det hade påbörjats bevattning av gräsmattan. Precis intill bakänden på husbilen så hade en bevattnings-pop-up startat. Detta fick till följd att vattnet sprutade med högt tryck på och under kanten på husbilen så var det inte så konstigt att vi vaknade med ett ryck. För att få en möjlighet till att få sova vidare så flyttade vi husbilen ca en meter framåt. Detta fick till följd att grannbilen fick vattenstrålen på sina cyklar så även han flyttade fram en bit. Som tur var så kunde vi somna om och sova ytterligare några timmar.

Strandnära.

Som om inte nattens äventyr var nog så kom det en ljud-tryckvåg runt 09:30 så hela husbilen gungade till, fastän vi har hydrauliska stödben. Orsaken till detta är än idag okänd. Efter frukost vandrade vi in till byn, kändes som att vi hade mer att upptäcka. Vi vandrade upp till en annan ställplats som finns i byn men för oss är det inget alternativ. Efter att ha använt Turistbyråns WiFi en stund så vandrade vi längs gågatorna och som avslutning så köpte vi några ostron på ett ställe som den vänliga tjejen på Turistbyrån hade rekommenderat. Väl tillbaka vid husbilen så visade termometern 32° och vi bestämde oss för att köra vidare. 24 timmar kostade 26,40 euro. En fin men dyr ställplats.

Vi körde lite mindre vägar, dels för att man får se mer och dels för att motorvägarna i Frankrike är relativt dyra. Det blev ett litet stopp i Meze för att inhandla lite fler ostron. När ostronen kostar runt 3,80 euro per kilo så gäller det att passa på. Hemma får man två ostron för samma pris.

Ostronkiosker i Mez’e

Målet för dagen blev camping Les Méditerranés i Marseillan-Plage strax öster om Agde. Med Acsi-kortet så kostar den 16 euro per natt till och med 3/7, utan ACSI 35 euro. Denna camping blev en positiv överraskning, lugnt, fint, välordnat och relativt stora platser. Vi är normalt inte på camping om vi kan undvika det då det brukar innebära stök, bollspel och trånga platser men det finns ju undantag.

Camping Les Me’diterrane’s

På kvällen tog vi en promenad. Strax utanför campingen hittade vi en liten affär som säljer vin. Det visade sig att de säljer vin så som ”tankbilen” i Santes-Maries-del-la-Mer, direkt från 400-litersfat. Vi fick smaka ett rosé och ett rött som vi sedan köpte i lite annorlunda flaskor än vi är vana vid. På vägen tillbaka så hämtades en pizza som vi äter utanför husbilen.

150627

09:00 25° klarblå himmel.

Idag blev det en tur med scootern för att titta på Agde och Cap de Agde. Inget av ställena gjorde något större intryck på oss. Det är skönt att kunna fara fram med scootern när termometern stiger upp mot 38°, det svalkar gott. Resten av dagen tillbringade vi i skuggan. En promenad blev det framåt kvällen. På väg tillbaka till husbilen så köpte vi lite nykokta musslor som vi åt som förrätt.

150628

09:30 23° klarblå himmel.

Efter frukost och lite internetsurf, här är fritt WiFi 4 timmar per dag, så blir det en tur på scootern. Idag går turen till byn Marseillan. En by helt i vår smak med en trevlig liten hamn. Nere i hamnen så var det någon form av festligheter med live-uppträdande, öl- och mat-försäljning. Vi avstod dock från detta och gick istället in i en vinkällare strax intill. Där hittade vi ett trevligt Chardonnay som vi planerar att köpa med oss hem. Inköpet får dock vänta tills vi kör förbi deras filial i Marseillan-Plage med husbilen på väg härifrån. Det är lite svårt att transportera en låda vin på scootern.

Hamnen Marsellian

Storkok av musslor.

På kvällen så fanns det planer på att gå ut och äta men efter en lång promenad hade vi fortfarande  inte hittat något som lockade. Kanske var det för att kl 20 var det fortfarande 28°. Slutligen så bestämde vi oss för att hämta dricka och handduk i husbilen, en pizza längs vägen och istället vandra ner till till stranden. Ett klokt beslut, där var det betydligt skönare. En skön avslutning på en bra dag.

Panoramabild på stranden.

150629

09:00 27° klarblå himmel.

Idag gör vi så lite som möjligt. Lite strand, lite sol och mycket skugga, termometern stiger upp till 32°.

Tanken är att vi ska köra vidare mot Narbonne Plage i morgon.

januari 2018
M T O T F L S
« Aug
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Fyll i din mail adress för att få uppdateringar om våra resor

Gör som 21 andra, prenumerera du med.