Narbonne Plage, Frankrike – Laboe, Tyskland

150630

08:30 23° växlande molnighet.

Vid 10:30 lämnar vi campingen mot nya mål. Vi kör i riktning söderut mot Nabonne Plage där vi ska möta Hasse och Gisela från Kinna. Framåt kvällen så känns det riktigt kyligt med ”bara” 25° och blåst. Luften är betydligt fuktigare här än vad vi har träffat på tidigare.

150701

08:30 23° klarblå himmel.

Efter frukost promenerar vi in till byn. Att vandra längs en fin strand med solen och vinden som sällskap kan man inte klaga på. Inne i byn så möter vi upp Hasse och Gisela som tog cyklarna till byn. Efter lite shopping och vätske-påfyllning så fick det bli lunch på en trevlig uteservering. Dagen fortsatte i trevligt sällskap, alltid lika kul att träffa Hasse och Gisela.

Hasse, Gisela och Ann-Louise i Narbonne Plage

150702

07:30 25° klarblå himmel inbäddad i lite dis.

Runt 10 så säger vi på återseende till Hasse och Gisela för att köra ytterligare några mil mot spanska gränsen. Flertalet människor som vi mött har pratat varmt om Leucate och Leucate Plage så detta vill vi se. Väl framme så väljer vi ställplatsen i Leucate Plage som ligger granne med stranden i utkanten av byn. Temperaturen har stigit till 27° och det mulnar på. Efter lunch så tar vi en promenad i byn. Sällan har vi väl varit i en mer öde by, en och en annan bil kom körande. Det enda stället som det rörde sig på var på stranden. Inte en by i vår smak.

Leucate Plage

150703

08:30 25° klarblå himmel.

Efter frukost så bestämmer vi oss för att börja köra norrut. Väderrapporter spår att det ska bli betydligt varmare och fuktigare de närmaste dagarna. Pga av förkylning så blir det ändå inget badande de närmaste dagarna. För att det ska gå lite snabbare så väljer vi motorvägen ända bort till Nîmes. Detta kostade 17,40 euro. Vår plan är att komma upp i bergen för att få lindring i värmen. Tji fick vi, vid Nîmes visade termometern 40°. Precis lagom när termometer stiger så lägger bilens AC av och börjar köra in full värme, ve och fasa. Tack och lov så hjälper det att stanna och slå av tändningen, där efter så går den hur bra som helst. Efter Nîmes så väljer vi mindre vägar. Vi siktade på att äntligen få se Pont du Gard men fick lägga dess planer på framtiden då det var en promenad på ca 20 minuter i 40° hetta. Vi fortsatte istället i nordöstlig riktning via Grignan för att se på Lavendel och via Nyons som är olivernas hemvist.

Lavendelfält

Vid Serres vände vi norrut. Väl framme vid dagens mål Treffort, en liten by med en fin ställplats precis in till en sjö så visade termometern 42°. På kvällen när mörkret sänkte sig över ställplatsen så blev det en sådan sommarkväll som man brukar drömma om, ljumma sammetslena vindar, inga mygg, bara helt underbart.

Treffort

150704

09:00 27° klarblå himmel.

Återigen lovas det en varm dag. Vi kom iväg runt kl 11 och redan då hade det blivit 32°. Den som uppfann AC till bilar borde få Nobelpriset. Återigen väljer vi att ta motorvägen en sträcka, från Treffort till strax ovanför Grenoble, kostade 5,20 euro.

Vi kör oss sakta uppåt Alsace. Via Bordatlasen så hittar vi en ställplats i Baume-Les-Dames, ligger mellan Besancon och Belfort. Precis när vi ska checka in på ställplatsen så kommer det en annan svensk husbil och tipsar om campingen som ligger ytterligare 200 meter bort, marginellt dyrare men med servicehus och bra platser. Detta gör att vi väljer campingen i stället. Det är fortfarande varm, 39° men vi är tacksamma att det inte är som tidigare idag, 45°.

VARMT 45,1° ute.

150705

08:30 28° klarblå himmel.

Efter att vi tankat så fortsätter vår färd mot Alsace. Vägen följer floden Doubs, mycket vackert. I boken som vi har, ”Första klass reseguider Frankrike” så har vi läst om att Colmar har en mycket vacker stadsdel som ligger längs kanalen, Lilla Venedig. Tyvärr är det inte så lätt att parkera en stor husbil var som helst. Det finns speciella husbilsparkeringar, tre stycken, i Colmar men med drygt 40-gradig värme så lockar det inte till några längre promenader så även detta lägger vi på framtid projekt. Vi kör i stället till Kaysersberg som vi vet har en bra ställplats. När vi stannar så visar termometern 42° så promenaden in i den vackra byn får vänta till senare ikväll. Med hjälp av vatten och ännu mer vatten, både utanpå kroppen och i, så klarar vi eftermiddagen. På kvällen när det har svalnat av något så går vi in i denna vackra by. Många gamla korsvirkeshus och ett vattendrag som rinner genom byn bl.a. in under en del av husen. Vid sängdags så är det fortfarande varmt, 22:30 30°.

skönt med vattensvalka när det är 42°

Storkar

Kaysersberg

150706

09:00 24° mulet.

När vi lämnar Kaysersberg vid 10:30 så har molnen skingrats, återigen en fin dag och förhoppningsvis inte så varm.

Vi följer Vin de route upp till Riquewihr. Innanför en gammal försvarsmur så ligger den gamla delen av byn, vackert och väl värt ett besök.

Riquewihr

Färden går vidare upp till Rosheim för att försöka hitta en butik som vi har köpt tarte i, en gång för längesen. Efter lite letande så hittade vi butiken men ingen tarte. Genom åren som vi har kört i olika vindistrikt så har vi lärt oss att det är dyrt att köpa vin direkt hos tillverkarna. Det är bättre att leta hos t.ex. Lidl och andra stora butiker. Där hittar man lokala viner till betydligt bättre priser.

Efter lunch så styr vi norrut mot nästa mål, Moseldalen. Vid 18:00 kommer vi till ställplatsen i Klüsserath. Vi har varit här ett flertal gånger tidigare, priset är nu 6,50 euro per natt.

Klüsserath

150707

10:00 22° klarblå himmel.

Efter frukost så kommer scootern fram, vi kör till Bernkastel-Kues, en by som vi tidigare bara passerat. Att uppleva naturen från husbilen är helt OK, utsikten är bra då man sitter högt men att uppleva naturen från scootern är något helt annat. Den kommer så nära, alla dofter blir starkare på både gott och ont. Efter att vi parkerat scooter så vandrar vi in i den gamla delen av byn. Väldigt fint med alla sina gamla korsvirkeshus. Även om det inte är så varmt idag bara 30°, så smakar en kall öl gott på en uteservering. Efter ytterligare promenerande så avnjöt vi årets första käse-skinken im brot (nästan som leberkäse men bättre), förhoppningsvis inte den sista. Under färden tillbaka till husbilen så började det regna lite men vi klarade oss bra. Lite senare så blev det mer regn och lite åska, det rensade luften och det var skönt.

God öl i Bernkastel-Kues

Bernkastel-Kues

Vinkelrätt i Bernkastel-Kues

150708

08:30 16° växlande molnighet.

Idag går färden vidare längs Mosel. Tanken var att vi skulle stanna vid Cochhem men trots att de uppgav att man kunde stanna på tre olika ställen med husbil så var det stört omöjligt att komma till. Antingen var det helt fullt eller så var det korta platser som var enbart till för småbilar, med andra ord så fick vi tänka om. Siktar i stället in oss på en ställplats vid en camping i Koblenz där Rehn och Mosel möts. Även denna planering fick vi göra om då det var fullt på ställplatsen och campingen kostade 43 euro per natt. Vi kör vidare till Urmitz en liten by vid Rehn. Ställplatsen visade sig vara väldigt trevlig, bara 5 euro per natt. Det finns till och med möjlighet till uppkoppling till deras kabel-tv utan extra kostnad. Byn som sådan var ganska sömnig men strandpromenaden längs Rehn är väldigt trevlig. Vädret är betydligt svalare här än vad vi har haft tidigare så det blir till att flytta in i husbilen på kvällen, det tar emot att dra på långbyxorna och fliströjan.

Urmitz

150709

08:30 18° växlande molnighet.

10:30 lämnar vi Urmitz för att köra vidare norrut. Vi hade ställt in Ulla-Greta (GPSen) att hjälpa oss till närmaste Aldi-butik i nästa by. Det visar sig att hela området är ett jättestort köpcentra, enligt vad vi kan läsa oss till så är det Europas största affärsområde med många outlet affärer. Det blir även en liten runda in på Lidl. Vi söker lite finare rödviner för att ta med hem. Vi hitta både Amarone och Chateauneuf-du-Pape till betydligt bättre pris än på Boadershoppen.

Dagens mål är Ställplatsen vid Greven strax norr om Münster. En ställplats som vi har hört mycket gott om. Väl framme vid 16-tiden så har vi turen att få en plats längst fram vis kanalen. Det första intrycket av ställplatsen är väldigt positivt.

Greven

150710

08:30 16° klarblå himmel.

Efter en lugn natt på en fin ställplats så ställer vi kosan mot Kiel. Det ska finnas en ställplats vid kanalen, ser fint ut på bilden i Bordatlasen. Vid Bremen blir det ett tank- och lunchstopp. För första gången på semestern så blir det lunch på ”gyllene måsen”. Resan till Kiel blev inte den bästa sträcka vi har kört under semestern. Den kan sammanfattas i två ord: röra, vägarbete. Sträckan skulle tagit ca 3,5 timme men den tog 5,5 timmar, inte så kul. Väl framme i Kiel så visade det sig att ställplatsen inte var vad vi förväntat oss. Det var endast ett fåtal platser som har utsikt över kanalen. De få platser som var lediga var inget för oss så vi väljer att köra vidare till ställplatsen i Laboe, som kostar 12 euro per natt. Ställplatsen ligger intill ett minnesmärke och en uppställd u-båt som tillhör marinmuseumet. Stranden ligger nedanför en liten backe och det finns ett par kiosker med fiskburgare och souvenirer där. Vi är framme runt 18-tiden och solen lyser från en klarblå himmel, termometern har orkat upp till 24°.

Ställplatsen Laboe

Minnesmärke över döda sjömän från båda världskrigen.

Marinmuseum i Laboe och U995

9101112131415
16171819202122
23242526272829

Fyll i din mail adress för att få uppdateringar om våra resor

Gör som 21 andra, prenumerera du med.