Laboe – Utvälinge

15071109:30 15° växlande molnighet. Efter frukost vandrar vi ner till havet med riktning mot hamnen. Sträckan är lätt att gå genom en fin strandpromenad. 13:00 lämnar vi Laboe och kör i riktning Heiligenhafen. Vi vet att den gamla ställplatsen är stängd men enligt tidigare skyltar så ska det finnas en parkeringsplats strax intill den gamla utan någon service. Tyvärr så de tagit bort skylten för husbilar på den nya parkeringen och hänvisar istället till en ny ställplats längst bort vid Binnensee på strandsidan. Detta innebär att det är ca 2 km att gå om man vill vandra in till byn. Då detta inte är aktuellt för oss så kör vi vidare mot Grossenbrode som ligger bara 5 km norrut. Vi får bara hoppas på att den arbetsgrupp som finns i Heiligenhafen har framgång i sitt arbete med att ordna en ny ställplats på rimligt avstånd från byn.

Grossenbrode

Ställplatsen strax före campingen i Grossenbrode visar sig vara ett trevligt ställe. Just nu är priset 14 euro per natt och då ingår el. Efter att vi hittat en fin plats så vandrar vi ner till stranden där det är fest med karuseller, öl och grillat. Trots allt som lockade så väljer vi att gå tillbaka till husbilen för lite mat och vila. Helt plötsligt så knackar det på dörren och det visar sig vara Bengt och Annette, bekanta hemifrån som var på väg till Normandie på semester. En trevlig kväll får ett trevligt slut med ett rejält fyrverkeri nerifrån festen vid stranden.

150712

09:30 18° molnigt.

Efter en långfrukost så vandrar vi iväg för att titta lite mer på byn. Strandpromenaden bort mot hamnen är en trevlig sträcka. Efter en lång promenad så bestämmer vi oss för att äta middag på en av restaurangerna nere vid stranden som har en lunchmeny till ett vettigt pris. Det är oftast billigare att äta under lunchtid än på kvällen. Väl tillbaka i husbilen så blir det en lugn, slö eftermiddag, en typisk semestereftermiddag.

I väntan på maten.

150713

Efter frukost och en titt på väderprognosen så bestämmer vi oss för att köra hem. Efter nästan fem veckors resa så är det lockande nu när man är så nära. Innan vi tar båten över till Danmark så blir det tankning av disel och gas men även lite andra trevliga inköp gjordes. Förråden där hemma har varit ganska tomma en tid så det får plats lite nytt.

Tyvärr så gick resan hemman inte så smidigt som vi hade förväntat oss, fyra timmars väntan på färjan i Puttgarden. En av de fyra färjorna som trafikerar Rödby-Puttgarden hade gått sönder. Väl ombord så fick vi en fin överfart. Med solsken och svaga vindar så kunde vi sitta ute på det översta däcket. Fiskmåsarna följde med båten seglade i luften med hjälp av luftströmmarna från båten vilket såg väldigt härligt ut.

Färden genom Danmark och de sista tio milen i Sverige flöt på bra så vid 20:30 var vi hemma i Utvälinge. Det är alltid lika skönt att komma hem men i år blev vi extra glada då trädgården stod i full blom. De flesta år som vi varit i väg så har det mesta i trädgården blommat över tills vi kommit hem men ”tack vare” den kalla sommaren så blommade det för fullt.

Sverige

Om vi ska sammanfatta årets semesterresa så kan vi inte vara mer nöjda. Sol från en klarblå himmel, värme, fina bad, trevligt sällskap och god mat. Totalt så körde vi 507,4 mil.

Om vi får som vi vill så blir det en ny resa om elva månader. Vart hän? Det avslöjar vi då.

Varma semesterhälsningar till er alla från

Ann-Louise och Per

One Response to Laboe – Utvälinge

• Bertil Andersson says:

Som vanligt mycket intressant att ta del av Era resor! Det gör att man längtar till sin egen i mitten av augusti och 6 veckor framåt. Inget är bestämt var färden skall gå men som sista anhalt blir ”Reihn flammar” i Lorelay 3 helgen i september.

december 2018
M T O T F L S
« aug
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Fyll i din mail adress för att få uppdateringar om våra resor

Gör som 21 andra, prenumerera du med.